Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 23.10.2013

Jeśli chcesz sprawdzić stan swojego konta w ZUS, możesz to zrobić przez Internet

Przedsiębiorcy, pracownicy i emeryci mogą już wszystkie swoje sprawy załatwić poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE).
Jeśli chcesz sprawdzić stan swojego konta w ZUS, możesz to zrobić przez InternetGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Platforma Usług Elektronicznych. Rozmowa red/ haliny Lichockiej z Wojciechem Andrusiewiczem z Centrali ZUS /Polskie Radio SA/
Czytaj także

– Jeżeli jesteśmy pracownikami, to warto kontrolować naszego pracodawcę i sprawdzać, czy odprowadził za nas składki i w jakiej wysokości. Warto kontrolować, czy nasza rodzina  – mąż, żona, dziecko są zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego, a z drugiej strony – w jakiej wysokości składki trafiły do NFZ, czy OFE. To wszystko jako pracownicy możemy sprawdzić na Platformie Usług Elektronicznych – mówi Wojciech Andrusiewicz z Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Od klienta do ZUS
PUE to możliwość szybkiego, bezpiecznego i transakcyjnego dostępu do danych zapisanych na koncie w ZUS. Mogą z niej korzystać ubezpieczeni w ZUS (a więc osoby pracujące na umowę o pracę, czy zlecenie), którzy chcą na bieżąco sprawdzać stan konta składkowego, mieć możliwość wyliczenia hipotetycznej emerytury za pomocą kalkulatora emerytalnego.
– Przy wypełnianiu kalkulator automatycznie zasila się danymi zgromadzonymi w systemie ZUS. Jeśli więc dokonujemy wyliczenia emerytury, to kwota zgromadzonych składek już tam widnieje. Samoistnie wypełnia się również pole kapitału początkowego, jeżeli mamy go wyliczony. Sami musimy jedynie wskazać projekcję naszych przyszłych zarobków. Możemy tu wariantować: wariant pesymistyczny albo optymistyczny – dodaje Wojciech Andrusiewicz.
Portal PUE daje też podgląd jaka część składki emerytalnej trafiła na subkonto w ZUS, a jaka do OFE. Przedsiębiorcy za pomocą PUE bezpiecznie, komfortowo i bezpłatnie (jeśli skorzystają np. z bezpłatnego Profilu Zaufanego e-PUAP) rozliczą składki, dokonają płatności on-line, złożą wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, i taki wniosek elektronicznie otrzymają. Emeryci i renciści sprawdzą wysokość świadczenia po waloryzacji, podejrzą terminy płatności świadczeń, a jeśli dorabiają do emerytury – będą mieli też podgląd odprowadzanych składek.
Od ZUS do klienta
W każdej placówce Zakładu w ramach PUE funkcjonuje też System Zarządzania Ruchem, który skraca czas oczekiwania na obsługę i daje możliwość umówienia się na konkretny termin wizyty w placówce (dzień i godzinę) przez Internet. Dodatkowo są tam monitory multimedialne, wyświetlające aktualne informacje dotyczące wysokości składek, świadczeń, ważne informacje o dniach otwartych, dyżurach ekspertów ZUS, czy w końcu filmy edukacyjne poświęcone problematyce ubezpieczeń społecznych. To także Centrum Obsługi Telefonicznej, dające możliwość zarówno kontaktu telefonicznego, jak również za pomocą Skype' a oraz czatu internetowego.
Jak korzystać z PUE
Najpierw należy zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskuje się dostęp, trzeba jeszcze potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil PUE zostaje aktywowany.
WAŻNE!
Osoby posiadające profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS.
Aby móc wysyłać do ZUS i odbierać z ZUS wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na epuap.gov.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS. Profil zaufany daje zaś bezpośrednią możliwość zarejestrowania się na PUE.
Również płatnicy składek, którzy chcą z aplikacji Płatnik wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, mogą posługiwać się zarówno podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, jak i podpisem elektronicznym weryfikowanym przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego, którym mogą też podpisywać też  inne wysyłane do ZUS dokumenty.
Szczegółowe informacje dotyczące korzystania z portalu pue.zus.pl znajdują się w instrukcji użytkownika PUE, zamieszczonej na tym portalu, pod symbolem pomocy: „?”?
Wygodnie przez Internet
PUE to zestaw nowoczesnych usług dla wszystkich klientów ZUS. Jej sercem jest portal internetowy pue.zus.pl. Dzięki tej nowoczesnej formie kontaktu można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu – przez Internet. W ten sposób nie tylko jest możliwe uzyskanie informacji o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach czy sprawdzenie wszelkich danych zamieszczonych na koncie w ZUS, ale także złożenie i odebranie niezbędnych dokumentów oraz rozliczenie składek (ePłatnik).
– Płatnicy, czyli przedsiębiorcy  mogą się zarówno rozliczyć, jaki i opłacić składki przez Internet – mówi Wojciech Andrusiewicz.
Dla wszystkich klientów
Na portalu pue.zus.pl działa również Wirtualny Doradca, który odpowiada na pytania z zakresu systemu ubezpieczeń społecznych, ZUS i PUE.
Po rejestracji na pue.zus.pl i uwierzytelnieniu profilu PUE (patrz: „Jak skorzystać z PUE”) każdy użytkownik może m.in.:
•    sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS,
•    śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mailem lub SMS-em,
•    rezerwować wizyty w jednostce ZUS.
Profil PUE można spersonalizować zgodnie ze swoimi potrzebami. Dla każdej grupy klientów przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwienie specyficznych dla nich spraw:
•    dla ubezpieczonych
– stan konta ubezpieczonego, informacje o ubezpieczeniach, do których go zgłoszono, i podstawach wymiaru składek wykazanych w dokumentach rozliczeniowych złożonych przez pracodawcę, kalkulator emerytalny, który wyliczy prognozowaną emeryturę;
•    dla świadczeniobiorców
– informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach (emeryturach, rentach i zasiłkach), dostęp do formularzy PIT. Baza danych o świadczeniach emerytalno-rentowych będzie sukcesywnie rozszerzana i docelowo zostanie udostępniona wszystkim klientom ZUS; 
•    dla płatników składek
– należne składki i wpłaty, informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń, aplikacja e-Płatnik do rozliczeń z ZUS.
– Dla świadczeniobiorców emerytów i rencistów jest to także m.in. możliwość otrzymywania PIT-ów drogą elektroniczną, czyli rozliczenia podatków, zmiany rachunku bankowego albo wystąpienia właśnie o przekazywanie środków na rachunek bankowy – zauważa Wojciech Andrusiewicz.
e-PŁATNIK
Dla przedsiębiorców przeznaczono także aplikację e-Płatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki której przez portal pue.zus.pl można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki. (patrz też: „Jak skorzystać z PUE”).
Nie tylko przez Internet
Brak dostępu do sieci nie jest już problemem. Także tym, którzy nie mają łącza internetowego lub są poza domem albo wolą kontakt bezpośredni, Platforma Usług Elektronicznych ułatwia życie – dzięki usługom telefonicznym i systemowi kierowania ruchem w jednostkach ZUS.
WAŻNE!
801 – 400 – 987 dla tel. stacjonarnych
(22) 560 – 16 – 00 także dla tel. komórkowych
Skype: zus_centrum_obslugi_tel
E-mail: cot@zus.pl
Z Platformy Usług Elektronicznych można skorzystać przez telefon w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Można tu zasięgnąć informacji (np. o danych zgromadzonych na indywidualnym koncie), zarezerwować wizytę w placówce czy złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie loginu PUE i kodu PIN dla kanału telefonicznego, uzyskiwanych podczas rejestracji na pue.zus.pl).
–  Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej wejdzie na nasze konto, tak jak wchodzi pracownik banku, kiedy dzwonimy na infolinię i pomoże nam przejść przez te wszystkie niuanse na naszym profilu, a jeżeli nie mamy w danej chwili dostępu do komputera, to uwierzytelniając się w COT otrzymamy informacje o wszystkich danych, które są na naszym koncie – informuje Wojciech Andrusiewicz.
Część usług jest dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.
Sprawnie na sali obsługi klientów
Czasem trzeba coś załatwić lub wyjaśnić osobiście w placówce ZUS. Dlatego Platforma Usług Elektronicznych to także system kierowania ruchem na salach obsługi klientów. Umieszczone tam dyspensery (biletomaty) pozwalają wybrać rodzaj sprawy i wydają bilet do właściwego dla jej załatwienia stanowiska obsługi klientów. Duże ekrany multimedialne wskazują stanowisko, przy którym można załatwić swoją sprawę, oraz podają najważniejsze informacje i aktualności dotyczące ubezpieczeń społecznych. System umożliwia także skorzystanie z rezerwacji wizyty dokonanej poprzez portal pue.zus.pl.
Oprac. MB
>

''