Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 26.11.2013

Jak ZUS ułatwia działalność firmom

Gdy przedsiębiorca ma kłopoty z opłacaniem składek, może liczyć na pomoc ZUS. Takimi formami pomocy są m.in. odroczenie terminu płatności składek oraz układ ratalny.
Jak ZUS ułatwia działalność firmomGlowimages.com

Przedsiębiorcy to grupa płatników składek i jednocześnie ubezpieczonych, która najczęściej komunikuje się z ZUS-em, toteż Zakład stara się im te kontakty coraz bardziej ułatwiać. Żeby jednak dopasować swoje działania do rzeczywistych potrzeb  przedsiębiorców –  najpierw ich o te potrzeby  pyta.  – Badania satysfakcji klientów prowadzone są regularnie, od kilku lat,  i są one współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.  W tych badaniach wyraźnie wychodzą potrzeby przedsiębiorców w zakresie np. korzystania z elektronicznych form kontaktu z ZUS-em, ale są to także potrzeby dotyczące standaryzacji obsługi klienta, zarówno tej realizowanej na sali obsługi klientów,  jak i obsługi kierowanej w stosunku do płatników strategicznych – mówi Jacek Dziekan, rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Mikro- i małe firmy pod szczególną opieką

Dużą uwagę ZUS poświęca potrzebom najmniejszych firm, a te szczególnie doceniają udostępniane im nowoczesne kanały kontaktu z Zakładem. To właśnie wśród właścicieli firm  zatrudniających do 9 pracowników,  odnotowano znaczny wzrost ilości kontaktów za pomocą: portalu internetowego pue.zus.pl oraz Centrum Obsługi Telefonicznej. Mali przedsiębiorcy często sami nie mogliby sobie poradzić z pojawiającymi się problemami w działalności gospodarczej, skutkującymi nierzadko trudnościami w opłacaniu składek na ubezpieczenie  – mogą tu jednak  liczyć na pomoc ze strony ZUS-u, w postaci możliwości odroczenia terminu płatności lub rozłożenia należnych składek na raty.  To szansa przetrwania problemów z płynnością małej firmy. Dodatkowo, żeby jednak przedsiębiorcy nie napotykali na dodatkowe trudności wynikające np. z różnic w interpretacji przepisów w różnych oddziałach,  ZUS zadbał o wprowadzenie jednolitych standardów.

Jak najszybciej poinformować o kłopotach

Co bardzo ważne, i o czym przedsiębiorcy popadający w kłopoty finansowe często zapominają, o swoich problemach warto, jak najszybciej zawiadomić Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

– Zwrócenie się do ZUS odpowiednio wcześniej powoduje, że można odroczyć termin płatności składek. Tych składek, których termin płatności jeszcze nie minął – radzi Jacek Dziekan.

Natomiast jeśli już doszło do zaległości w składkach,  też  nie jest to sytuacja bez wyjścia,  można bowiem wystąpić do  ZUS-u o rozłożenie spłaty należności na raty.  – W momencie, kiedy ten układ ratalny zostanie uzgodniony z Zakładem, wówczas już następnego dnia wstrzymaniu ulega procedura egzekucyjna, przestają być naliczane odsetki ustawowe od tych zaległości, wprowadzona zostaje jedynie tzw. opłata prolongacyjna, której wysokość to  połowa odsetek ustawowych – tłumaczy rzecznik ZUS.

Ważne !

Żeby w ogóle móc skorzystać z układu ratalnego lub z umorzeń zaległych należności wobec ZUS-u przedsiębiorca musi najpierw opłacić składki za swoich pracowników.

O ulgę lub umorzenie może ubiegać się: płatnik składek, inna osoba odpowiedzialna za zadłużenie z tytułu składek (czyli osoba, na którą została przeniesiona taka odpowiedzialność), pełnomocnik (czyli osoba posiadająca pisemne upoważnienie płatnika składek) lub inne osoby odpowiedzialne za zadłużenie.

Umorzenie możliwe, ale nie dla każdego

Jest jeszcze jedna możliwości umorzenia  nieopłaconych składek na własne ubezpieczenie, osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w okresie od 1 stycznia 1999 do 28 lutego 2009 roku – dzięki ustawie abolicyjnej ze stycznia 2013 roku. Przy czym ustawodawca podzielił podmioty mogące skorzystać z abolicji na dwie grupy:

– Jeśli osoba, która ma zaległości wobec ZUS, zaprzestała działalności przed wrześniem 2012 roku, to postępowanie abolicyjne odbywa się już tylko w ZUS-ie. Natomiast jeśli ta działalność jest nadal prowadzona, bądź była prowadzona po 1 września 2012 roku, wówczas w grę wchodzi jeszcze ocena Komisji Europejskiej, czy przypadkiem taka ulga nie będzie niedozwolona pomocą  publiczna, bo gdyby była, to wówczas może być zawetowana prze KE – wyjaśnia Jacek Dziekan, rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ważne!

Warunkiem wobec osób, które chciałaby skorzystać z abolicji, jest nieposiadanie zaległości, które nie podlegają umorzeniu.

Ułatwienia dla opiekunów dzieckiem

Od 1 września 2013 r. ze sfinansowania  składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz zdrowotne mogą skorzystać rodzice prowadzący pozarolniczą działalność, czyli przedsiębiorcy. Obowiązek ubezpieczeń emerytalnego i rentowych osoby sprawującej osobistą opiekę nad dzieckiem powstaje od dnia rozpoczęcia takiej opieki, ale nie wcześniej niż dnia złożenia oświadczenia  w ZUS. Również dzień jej zakończenia jest wskazywany w oświadczaniu.

Osoba sprawująca opiekę nad dzieckiem, za którą będą wykazywane składki na emerytalne i rentowe będzie w tym okresie podlegała także ubezpieczeniu zdrowotnemu, o ile nie będzie miała innego tytułu do tego ubezpieczenia. Obowiązek powstaje z dniem objęcia ubezpieczeniami społecznymi w związku ze sprawowaniem osobistej opieki nad dzieckiem, a wygasa z dniem jej zakończenia.

Jedno okienko

Jedno okienko to Centralna Ewidencja Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), którą prowadzi Minister Gospodarki (uprzednio Ewidencji Działalności Gospodarczej, którą prowadził Wójt, Burmistrz, Prezydent Miasta).

Osoba, która chce rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, lub ją prowadzi ale chce ją zawiesić lub zaprzestać jej prowadzenia, zgłasza ten fakt na wniosku CEIDG-1. Wniosek ten jest bezpłatny i można go złożyć między innymi w ZUS.

W jednym okienku można załatwić sprawy związane z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej, które muszą być załatwione w różnych urzędach. I tak, składając wniosek CEIDG-1, przedsiębiorca składa jednocześnie:

  • wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotu gospodarki narodowej REGON,
  • zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne do naczelnika urzędu skarbowego NIP,
  • oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
  • zgłoszenie albo zmianę zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • oświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.

Przedsiębiorca zatem ogranicza kontakty z urzędami, w których musi załatwić sprawy związane z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej. Ograniczona jest także ilość niezbędnych do złożenia w tych urzędach dokumentów, gdyż załatwia to jeden wniosek złożony w organie ewidencyjnym. Po rozpoczęciu działalności – wygodnym narzędziem dla przedsiębiorców jest program e-Płatnik.

Dodatkowe informacje o wszystkich możliwościach wygodnej współpracy z ZUS-em przedsiębiorcy mogą uzyskać w oddziałach terenowych Zakładu oraz u konsultantów dyżurujących w Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS – w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz.: od 8.00 do 18.00. Natomiast przez cały tydzień, 24 godziny na dobę czynny jest Automatyczny System  Informacyjny.

Jest także możliwość skontaktowania się z ZUS-em za pomocą Skype`a. Potrzebne  numery i adresy znajdują się na stronie: www.zus.pl.

Ważne informacje:

Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (COT):

- 801-400-987 dla telefonów stacjonarnych

- 22 560-16-00 dla telefonów stacjonarnych i komórkowych

Działa Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, gdzie klienci mogą uzyskać informacje m.in. w sprawach:

- świadczeń emerytalno-rentowych,

- zasiłków,

- ubezpieczeń społecznych (zakres dla ubezpieczonych, płatników składek),

- obsługi programu „Płatnik”,

- obsługi Nowego Portalu Informacyjnego.

Za pośrednictwem konsultanta COT można również zarezerwować wizytę w ZUS. Automatyczny System Informacyjny COT czynny jest 24 godziny na dobę.

Połączenie z Konsultantem COT możliwe jest w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz.: od 8.00 do 18.00.

Zakres udzielanych informacji:

- cel wysyłania i sposób weryfikacji danych w „Informacji o stanie konta w ZUS”;

- wyjaśnianie przyczyn nieprawidłowości w „Informacji o stanie konta w ZUS” (np. braku lub nieprawidłowej wysokości składek na ubezpieczenie emerytalne);

- sprawy związane z zadaniami realizowanymi przez ZUS w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w krajach Unii Europejskiej;

- sprawy związane z wysokością stopy procentowej składki na ubezpieczenia rentowe i zasadami jej finansowania;

- wyjaśnianie zasad obsługi kalkulatora emerytalnego;

- określanie właściwości terytorialnej jednostki ZUS (z podaniem godzin jej urzędowania) do załatwiania reklamacji.

Opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora.

Opr. MB''