Logo Polskiego Radia
Jedynka
Tomasz Jaremczak 27.05.2014

Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. Nawet kolejowe

W większości krajów europejskich rozstaw torów kolejowych wynosi 1435 mm. Standard ustanowiono w XIX-wiecznej Anglii, jednak jego historia sięga starożytnego Rzymu.
Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. Nawet kolejoweGlowImages/EastNews

Okazuje się bowiem, że taki sam rozstaw kół miały rzymskie kwadrygi. - Stosowano go do budowy rzymskich dwukołowych rydwanów bojowych ciągniętych przez dwa konie. Również pierwsze drogi zbudowane w Europie dla legionów rzymskich uwzględniały ten standard - dowiedział się Janusz Weiss w Instytucie Kolejnictwa.

Szerokość 1435 mm równa jest 4 stopy 8 i pół cala w angielskim systemie miar. Jako pierwszy zastosował ją Anglik George Stephenson nazywany "ojcem kolei żelaznych".  Do dziś 1435 mm uznawane jest za standardową szerokość torów kolejowych. W Rosji jest ona szersza i wynosi 1520 mm, w Irlandii używa się torów kolejowych o szerokości 1600 mm, a w Portugalii i Hiszpanii -1668 mm.

Dlaczego natomiast pociągi mając sztywne koła nie wykolejają się na zakrętach? Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

Janusz Weiss sprawdza. Wcześniejsze audycje >>>

Audycja "Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać" towarzyszy słuchaczom Jedynki codziennie od poniedziałku do piątku. O godz. 8.40 Janusz Weiss przedstawia temat, którym tego dnia będzie się zajmował, o godz. 12.50 oraz 14.10 relacjonuje postępy poszukiwań, a w głównym wydaniu audycji o godz. 16.30 podsumowuje całodzienne działania, rozmawia z ekspertami i przedstawia wnioski.

Z pytaniami do redaktora Janusza Weissa można dzwonić pod nr tel:  22 645 21 55. Można też pisać na adres: weiss@polskieradio.pl.

tj/mc