Logo Polskiego Radia
PAP
Sławomir Dolecki 22.07.2021

Koleje Śląskie przystąpiły do programu Zielona Kolej. To element strategii Zielone Śląskie 2030

Do programu Zielona Kolej, zakładającego przechodzenie branży kolejowej na zasilanie energią z odnawialnych źródeł, przystąpił regionalny przewoźnik woj. śląskiego - Koleje Śląskie. Inicjatywę, powołaną przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, koordynuje spółka PKP Energetyka.

Według informacji Kolei Śląskich przedmiotem porozumienia są zakupy energii wytworzonej w elektrowniach solarnych i wiatrowych, a także jej produkcja na potrzeby własne, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych.

Krzysztof Mamiński - 1200.jpg
Polak został wybrany na przewodniczącego Międzynarodowego Związku Kolei. Został nim prezes PKP SA, Krzysztof Mamiński

Na mocy podpisanego listu intencyjnego wypracowana ma zostać umowa wieloletnia określająca zasady dostarczania do przewoźnika energii trakcyjnej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dzięki temu Koleje Śląskie mają zmniejszyć swój ślad węglowy docelowo o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie (kompensacja takiej emisji wymagałaby sadzenia co roku ok. 6 mln drzew).

Inicjatywa polskiej branży kolejowej

Podpisując porozumienie Koleje Śląskie zadeklarowały dołączenie do programu Zielona Kolej - inicjatywy polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95 proc. zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce.

Program Zielona Kolej został zainicjowany w kwietniu 2020 r., jego celem jest osiągnięcie do 2030 r. współczynnika 85 proc. energii zasilającej kolej w Polsce z OZE, głównie fotowoltaiki oraz energii wiatrowej (pozostałe 15 proc. ma być wypełnione m.in. technologiami wodorowymi). Plan zakłada, że w 2025 r. udział OZE wyniesie 50 proc. Obecnie ze źródeł odnawialnych pochodzi ok. 12 proc. energii zużywanej przez kolej.


- Dołączenie Kolei Śląskich do programu Zielona Kolej doskonale wpisuje się w strategię rozwoju województwa Zielone Śląskie 2030. Chcemy bowiem stawiać nie tylko na zmniejszanie emisji dwutlenku węgla, ale i na rozwój energetyki OZE w regionie” - powiedział marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski.

Impuls na rynek inwestycyjny

Poza ustaleniami dotyczącymi Zielonej Kolei, list intencyjny zawiera deklarację współpracy Kolei Śląskich i PKP Energetyka w sprawie budowy instalacji fotowoltaicznych o mocy do 50 kW na dachach budynków przewoźnika (biurowych, magazynowych i technicznych) przy katowickiej ul. Raciborskiej. Produkowana w nich energia wykorzystana ma zostać do zasilania infrastruktury przewoźnika.


Zgodnie z informacjami PKP Energetyki spółka chce dawać - w związku z Zieloną Koleją - impuls na rynek inwestycyjny poprzez określanie zapotrzebowania na odbiór zielonej energii i kontraktowania jej, w następstwie czego powstawać mają farmy i inne źródła OZE. PKP Energetyka zakłada, że ten impuls może sięgnąć 6-10 mld zł. Spółka zapowiada też, że do końca tego roku ponad 500 zarządzanych przez nią podstacji trakcyjnych ma być samowystarczalnych energetycznie, co oznacza inwestycje w fotowoltaikę.

Zwiększenie zużycia OZE w rytm harmonogramu

PKP Energetyka planuje zwiększenie zużycia OZE w rytm harmonogramu, który będzie zależał m.in. od umów podpisywanych z innymi firmami. W lutym tego roku podpisano list intencyjny z DB Cargo Polska, zgodnie z którym od stycznia 2022 r. połowa energii trakcyjnej dostarczanej do przewoźnika przez PKP Energetyka ma pochodzić z OZE, a docelowo, od stycznia 2023 r. ma to być 100 proc. wolumenu.

Do programu przystąpiło już kilka innych podmiotów, m.in. w kwietniu 2020 roku list intencyjny w sprawie Zielonej Kolei PKP Energetyka podpisała ze spółką CTL Logistics, deklarującą przejście na energię z OZE zarówno pod kątem zasilania swoich pociągów, jak i infrastruktury.


W maju do inicjatywy przystąpiła Łódzka Kolej Aglomeracyjna, zapowiadając wypracowanie umowy wieloletniej, na mocy której PKP Energetyka będzie dostarczać ŁKA energię trakcyjną z OZE. Strony zobowiązały się też do wspólnego wypracowania modelu wykorzystywania energii wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych, które znajdą się na terenach i budynkach łódzkiej kolei.

PR24.pl, PAP, DoS