Logo Polskiego Radia
Dwójka
Jacek Puciato 25.11.2015

Sprzedaż i propaganda. Pakt Hollywoodu z Hitlerem

- Hollywood traktowało film jako produkt. Chcąc go sprzedać z zyskiem, producenci godzili się na szereg ustępstw – mówiła prof. Barbara Giza o przyczynach proniemieckich postaw amerykańskich filmowców w czasach III Rzeszy.
Posłuchaj
  • Sprzedaż i propaganda. Pakt Hollywoodu z Hitlerem (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Czytaj także

Niemcy do czasów II wojny światowej były drugim zagranicznym rynkiem zbytu hollywoodzkich filmów – wytwórniom zależało więc, by wciąż ten rynek utrzymać. Stąd choćby cenzura tych dzieł, które mogłyby urazić gusta i przekonania nazistów. Z drugiej strony przywódcy III Rzeszy mocno wierzyli w propagandową moc filmowej sztuki – stąd ich zabiegi, by do kin trafiały ideologicznie słuszne, rozpalające wyobraźnię mas obrazy.

Jak wyglądał w praktyce ów "pakt Hollywoodu z Hitlerem" (by przywołać podtytuł książki Bena Urwanda "Kolaboracja", będącej punktem wyjścia Dwójkowej dyskusji)? Jak obsesje Hitlera przekładały się na jego wybory filmowe? I dlaczego, zdaniem nazistów, film o Tarzanie podważał politykę rodzinną III Rzeszy?

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Paweł Siwek  

Goście: prof. Barbara Giza z Uniwersytetu SWPS w Warszawie, dr Bartosz Kwieciński z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Rafał Lisowski, tłumacz książki Bena Urwanda "Kolaboracja" 

Data emisji: 25.11.2015

Godzina emisji: 18.00

jp/asz