Dwójka
Michał Mendyk
05.12.2014
Brazylia: zabić za słowo
Iwona Malinowska i Janusz Majcherek omówią, korzystając z październikowego numeru "Dialogu", ciekawe zjawiska dramaturgii brazylijskiej.
Figura Chrystusa Odkupiciela w Rio de Janeiro.wikipedia cc/Artyominc
W Brazylii obowiązują aktualnie dwa sposoby traktowania dramatu - jako utworu, który powstaje w procesie twórczym autora i reżysera (tzw. pisanie na scenie) oraz dramatu jako autorskiej podstawy literackiej do interpretacji teatralnej.
W sztuce "Ogrójec" Mario Bertolotto (w przekładzie Wojciecha Charchalisa) grupa mężczyzn porywa wydawcę poradników i przedstawia mu listę ambitnych utworów literackich, których wydaniem powinien się zająć. Porywacze są brutalni i bezwzględni. Kiedy wydawca odmawia, są gotowi go zabić.
Sztuka napisana jest wulgarnym językiem. W odróżnieniu od drugiej - "Wywiadu" Samira Yazbeka (w przekładzie Marty Machowskiej-Dias). To forma wywiadu telewizyjnego ze znaną pisarką. Prowadzący rozmowę specjalnie poprosił redaktora cyklicznej audycji, by pozwolił mu porozmawiać z autorką głośnych książek. Zdaje się, że kiedyś byli ze sobą blisko. Momentami rozmowa dla widzów przechodzi w rozmowę prywatną... We fragmentach sztuk: Dorota Landowska i Tomasz Borkowski.
Na audycję "Świat na scenie - czyli o dramaturgii współczesnej" - w piątek (5.12) w godz. 22.00-22.30 - zapraszają Iwona Malinowska i Janusz Majcherek.
mm/mc