Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Czyżewski 06.12.2014

"Symfonia syren fabrycznych", czyli muzyka radziecka

Po rewolucji 1917 r. silne rosyjskie ruchy awangardowe włączyły się w propagandę nowego ustroju. Wkrótce jednak ustrój odwrócił się od nich. Jak do tego doszło?
W jakiej kondycji rosyjskie ruchy awangardowe przetrwały rewolucję i jak współdziałały z propagandą młodego państwa radzieckiego?W jakiej kondycji rosyjskie ruchy awangardowe przetrwały rewolucję i jak współdziałały z propagandą młodego państwa radzieckiego?Randen Pederson/Flickr/CC by 2.0 (fragm.)
Posłuchaj
  • "Symfonia syren fabrycznych", czyli awangarda i socrealizm (Bariera dźwięku/Dwójka)
Czytaj także

– Po 1917 r. spolaryzowały się postawy rosyjskich kompozytorów – mówił dr Sławomir Wieczorek. – Kilku z nich wyjechało z Rosji, jak Mikołaj Obuchow. Z drugiej strony mamy do czynienia z sytuacją np. Arthura Lourié, który został szefem bardzo ważnej komórki odpowiedzialnej za kulturę w radzieckiej Rosji – dodał.

Byli też kompozytorzy, którzy kontynuowali poszukiwania przełomu w muzyce, propagując przy tym zachodnią awangardę. Opozycją wobec nich stało się Stowarzyszenie Muzyki Proletariackiej. Napięcie między tymi dwiema grupami to charakterystyczny rys życia muzycznego po rewolucji 1917 r. Tę chwiejną równowagę zniweczyło jednak dojście Stalina do władzy, który miał zupełnie inny pomysł na muzykę.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku
Prowadzenie:
Adam Suprynowicz
Goście:
dr Sławomir Wieczorek (muzykolog z Uniwersytetu Wrocławskiego)

Data emisji: 5.12.2014

Godzina emisji: 22.30

mc