Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Czyżewski 21.11.2015

Darmstadt. U źródeł muzycznej awangardy

Na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki rodziła się muzyka serialna, aleatoryczna, elektroniczna. Czy po 70 latach Darmstadt pozostaje muzycznym centrum Europy?
Posłuchaj
  • Z drem Danielem Cichym o darmsztadzkich Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki rozmawia Adam Suprynowicz (Bariera dźwięku/Dwójka)
Czytaj także

- W III Rzeszy muzyka awangardowa została zakazana jako sztuka zdegenerowana. Jej ważne centra, Berlin czy Wiedeń, obumarły - opowiadał muzykolog dr Daniel Cichy. - Po wojnie postanowiono zainwestować w odrodzenie tych tradycji. Wybrano do tego celu Darmstadt, dawną stolicę Hesji, której tradycje muzyczne sięgają renesansu - dodał.

W latach 50. i 60. Darmstadt stało się kuźnią awangardy - to stamtąd rozchodziły się po świecie idee totalnego serializmu czy aleatoryzmu, tam też prezentowano pierwsze kompozycje elektroniczne i dyskutowano o nich. Pierre Boulez, Bruno Maderna, Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen - to twórcy, którzy mieli swego czasu tworzyć wręcz "szkołę darmsztadzką".

Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki niechętnie otworzyły się jednak w latach 70. na kierunki postmodernistyczne. Dlaczego tak się stało i czy ta decyzja wpłynęła na ich obecny status?

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku

Prowadzi: Adam Suprynowicz

Goście: dr Daniel Cichy (muzykolog, redaktor naczelny PWM)

Data emisji: 20.11.2015

Godzina emisji: 22.00

mm/jp/mc