To nie jest rzadkie zjawisko – kompozytorzy piosenek często przemycają wątki autobiograficzne w muzyce; autorzy słów piszą teksty odnosząc się do własnego doświadczenia. Bywa też, że wykonawca tak przekonująco interpretuje utwór pisany bez osobistych podtekstów, iż nadaje mu (utworowi) charakter wyznania.
51:00 2020_07_15 21_08_25_PR3_Klub_Trojki.mp3 Muzyczne biografie (Klub Trójki)
Publiczność bezbłędnie wychwytuje emocjonalne nasycenie, szczerość i spójność (choćby przypadkową) tekstu z życiorysem wykonawcy. Niektóre z takich "życiorysowych" piosenek stają się ponadczasowymi przebojami.
Tak było w przypadku "Nie żałuję niczego" Edith Piaf, "Powracam" Chaveli Vargas, "Chłopaka z ulicy Gluck" Adriano Celentano czy "Już się w tym widziałem" Charlesa Aznavoura.
To kilka przykładów z podwórka franko-włosko-hiszpańskiego. Oczywiście, nie brak autobiografii anglosaskich – a ich wybór powierzyłam gościowi. Jest to redaktor Piotr Baron, który wskazuje przykłady wyśpiewanych życiorysów z pozaeuropejskiego kręgu.
Muzykę dopełniamy opowieściami o losach autorów i wykonawców – a to często gotowe scenariusze filmowe…
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Piotr Baron
Data emisji: 15.07.2020
Godzina emisji: 21.09