Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
migrator migrator 01.04.2010

Śmierć Flasha? iPad zmienia strony internetowe

Tablet iPad jeszcze zanim pojawił się na rynku, już wywarł olbrzymi wpływ na biznes internetowy. Zmienia sposób tworzenia stron internetowych. Premiera nowego dziecka Apple w Stanach dopiero w sobotę o 15 naszego czasu.

Wiele przedsiębiorstw zmienia metody tworzenia witryn WWW w oczekiwaniu na nowy tablet Apple – pisze Associated Press. iPad jest wyzwaniem dla stron, które zamieszczają multimedia, bo nie obsługuje formatu Adobe Flash.

Inwestycja w zysk

Adobe Flash to platforma większości animacji i interaktywnych elementów na stronach internetowych i prawie trzech czwartych materiałów wideo. iPad nie wyświetli wszystkich elementów na takich stronach. Według AP wielkie firmy biorą sobie ten fakt do serca, bo nie uważają, że spodziewany zysk wart jest przystosowania stron, tak żeby otwierały się na nowym tablecie Apple. Zysk wygenerowany przez użytkowników iPada ma wynagrodzić im te inwestycje.

Niektóre firmy oprócz zwykłych stron bazujących na Flashu będzie miało osobne strony dla iPada. Mają to być tacy medialni giganci jak New York Times czy Wall Street Journal. Telewizja CBS chce dostosować wideo, tak żeby kolejne odcinki seriali można było oglądać na iPadzie. Wersję oprogramowania dla iPada msuiała wytworzyć firma Brightcove, producent platform internetowych wideo. Z prośbą o rozwiązanie problemu z iPadem zwróciło się do firmy wielu klientów. „Są podekscytowani możliwościami iPada, ale obawiają się czy w tym środowisku będzie można pokazać dobrej jakości wideo” – przekazał szef marketingu Brightcove.

Jak pisze AP, iPad jest tylko jednym z bodźców do odejścia od Flasha. Innym powodem by to zrobić jest pojawienie się języka HTML5, który sprawia że wiele funkcji Flasha jest bezużytecznych. HTML5 pozwala oglądać wideo na smartfonach bez Flasha, co oznaczałoby, że nie trzeba tworzyć oprócz strony tradycyjnej także osobnej strony dla urządzeń mobilnych.

ag, AP, Yahoo!