Krzysztof Penderecki w Polskim Radiu - serwis specjalny
W 1958 roku Krzysztof Penderecki otworzył przed sobą szeroką drogę kariery muzycznej. - W latach awangardowych skupiał się na poszukiwaniu własnej drogi twórczej. Spektakularne zwycięstwo w konkursie Związku Kompozytorów Polskich, gdzie dostał trzy pierwsze nagrody dawało mu możliwości zaistnienia na szerokiej scenie europejskiej - wyjaśniała Maria Krupa-Wilczek.
Czas awangardy związał kompozytora m.in. z animacją. - W latach 60. skupiał się przede wszystkim na filmach krótkometrażowych, a były filmy tzw. szkoły polskiej. Animacje były wtedy dość częste u Pendereckiego: "Spotkanie z Bazyliszkiem", "Scyzoryk", w końcu "Wycieczka w kosmos", dokument do scenariusza Lema - wyliczała dziennikarka - tematyka jest dość różnorodna.
W kolejnej dekadzie dominowały dokumenty. - Mamy tam "Malarzy gdańskich", "Portret dyrygenta", tam jest wykorzystany Tren - ofiarom Hiroszimy. Penderecki szuka i uczy się - tłumaczyła dziennikarka, ale jak dodała, wielkoformatowy sukces przyniosła Krzysztofowi Pendereckiemu współpraca z reżyserem Wojciechem Jerzym Hassem. - Hass jest postacią w pewnym sensie kojarzoną z Pendereckim, jest przedstawicielem Polskiej Szkoły Filmowej, której założenia były Pendereckiemu bardzo bliskie i stąd rozumieli się doskonale. Muzyka z "Rękopisów znalezionych w Saragossie" i "Szyfru" wiąże się z poszukiwaniami brzmieniowymi, z eksperymentami, które stosował Penderecki - mówiła Maria Krupa-Wilczek. - Wskazałabym "Rękopis znaleziony w Saragossie" jako wybitne dzieło - dodała.
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Rozmowę prowadziła: Monika Pilch
Gość: Maria Krupa-Wilczek (dziennikarka)
Data emisji: 3.04.2020
Godzina emisji: 8.10