Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 14.05.2013

Rolke: jasne, fotograf ma swoje ulubione modelki

- Ktoś komuś wpada w oko szybciej lub wolniej, lub wcale. Chodzi o pewien klimat damsko-męski - mówi Tadeusz Rolke w Dwójce.
Piotr Macha, Widzenie, z cyklu Krwawe Wykopki, 2012. Zdjęcie prezentowane będzie w ramach Miesiąca Fotografii w KrakowiePiotr Macha, Widzenie, z cyklu Krwawe Wykopki, 2012. Zdjęcie prezentowane będzie w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowiemat.prasowe/facebook.com/Miesiąc Fotografii w Krakowie / Photomonth in Krakow

/

- Moda jest tematem raczej omijanym szerokim łukiem, ze względu na skojarzenie z fotografią komercyjną. Pomyśleliśmy, że krakowski festiwal jest tą platformą, gdzie moglibyśmy się w sposób ciekawy i kreatywny tej fotografii przyjrzeć - mówi w "Poranku w Dwójki" Karol Hordziej.
Dyrektor artystyczny Miesiąca Fotografii w Krakowie (16.05-16.06) gościł w studiu razem ze znanym fotografikiem Tadeuszem Rolke.
Artyście poświęcona jest wystawa w krakowskim MOCAK-u. Zdjęcia (za zgodą właściciela) z archiwum fotografa wydobył Witek Orski, artysta i kurator związany z warszawską galerią Czułość.
- Zaczęliśmy szperać w tym ogromnym archiwum - opowiada Tadeusz Rolke Marcinowi Peście w Dwójce. - Okazało się, że moda na moich zdjęciach koncentruje się wokół ludzi. To obserwacja kobiet, zainteresowanie co się dzieje z i wokół kobiet. Okazało się, że jest dużo rzeczy, o których sam nie pamiętałem. To zestawienie fotografii również mnie ciekawi.
Dzięki temu spotkaniu dwóch fotografów mamy okazję oglądać kulisy pracy Rolkego z modelkami. Podobnie jak w słynnym albumie Helmuta Newtona "Us and Them", możemy zobaczyć nie tylko efekty pracy fotografa, ale i jego samego w otoczeniu modelek. Zamiast podziwiać kobiece ciała, obserwujemy budowanie relacji między modelkami i fotografem, poznajemy samego mistrza.
Moda PRL-u jest w tym wypadku tłem opowieści, która dzisiaj nie mogłaby się już zdarzyć. Zamiast ogromnego przemysłu – oglądamy kameralne spotkania, zamiast produktów światowych korporacji – zgrzebne ubrania produkcji krajowej.

Tadeusz
Tadeusz Rolke, Paryż 1965, fot.mat.prasowe