Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 27.03.2016

Wizja Rembrandta: Jezus jak Łazarz

- Pierwotna wersja "Zmartwychwstania" dokładnie odwzorowywała sceną biblijną. Ostateczny jego kształt to oryginalna interpretacja Rembrandtowska - podkreśliła dr dr Grażyna Bastek, opowiadając o jednym z pięciu obrazów cyklu pasyjnego, zamówionych do komnat księcia Frederika Hendrika Orleańskiego.

Wielka świetlista plama w centrum obrazu jest światłością emanująca od Anioła, który podnosi ciężką, kamienną pokrywę grobu. Grób otacza tłum ludzi, choć nie wiemy, czy widzą oni Anioła, światłość czy może tylko unoszącą się płytę. To scena odkrycia pustego grobu, jaką znamy z Pisma Świętego. Żadna z Ewangelii nie przestawia bowiem samego Zmartwychwstania. Pokusił się o to sam Rembrandt, domalowując skromną, ludzką postać Jezusa, przypominającą pod wieloma względami Łazarza ze słynnego "Wskrzeszenia". Twórca przełamał tym samym starą tradycję - znaną chociażby z obrazów Rubensa, Tycjana czy El Greca - przestawiania Chrystusa zmartwychwstałego jako wielkiego, unoszącego się w przestworzach herosa.

Czy na taką interpretację wpływ mogły mieć... zalecenia medytacyjne Ignacego Loyoli?

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 27.03.2016

Godzina emisji: 10.15

mm/bch