Chodzi o autorską koncepcję aleatoryzmu kontrolowanego, którą określał on mianem "Spirit murmur". Po raz pierwszy zastosował ją w koncercie na fortepian i smyczki "Lousadzak" z roku 1944, wyprzedzając w ten sposób Witolda Lutosławskiego i jego "Gry weneckie" o 17 lat.
W roku 1944, gdy pracowałem nad kompozycją "Lousadzak", mój przyjaciel Hermon di Giovanno opisał mi swoją wizję. Usłyszał w niej pewne dźwięki, których nie był w stanie opisać. Kiedyś próbował swych sił jako tenor, ale nie był muzykiem, więc opis tych dziwnych brzmień sprawiał mu trudność. Porównał je do szemrania.
Słuchając tego opisu starałem się wyobrazić te dźwięki. Zacząłem zastanawiać się jak spisać je na papier nutowy. Wtedy stworzyłem swego rodzaju aleatoryczną notację muzyczną, którą nazwałem "Spirit Murmur".
Słuchaliśmy również fragmentów rozmowy z Alanem Hovhanessem, którą w latach 80. przeprowadził z nim Richard Howard.
***
Tytuł audycji: Nokturn
Prowadzi: Krzysztof Dziuba
Data emisji: 15.03.2015
Godzina emisji: 00.00
mc/mm