Logo Polskiego Radia
Dwójka
Marta Zdzieborska 12.11.2017

Paderewski najlepszy w wykonaniu London Symphony Orchestra

Jurorzy Płytowego Trybunału docenili Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego w nagraniu londyńskiej orkiestry pod batutą Arthura Fiedlera.

Oto zwycięskie nagranie wybrane przez Kacpra Miklaszewskiego, Marka Bracha i Andrzeja Sułka:

Earl Wild, London Symphony Orchestra, dyr. Arthur Fiedler (Londyn 6-7 września 1970; LP RCA Red Seal 1971; „Earl Wild, The Complet RCA Album Collection”, Sony 2015)

Pozostałe nagrania:

Karol Radziwonowicz, WOSPR, dyr. Antoni Wit (Katowice 2-6 stycznia 1991, Katowice, Polskie Nagrania 1991)

Waldemar Malicki, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, dyr. Wojciech Michniewski (styczeń 1991, Accord 1991)

Piers Lane, BBC Scottish Symphony Orchestra, dyr. Jerzy Maksymiuk (Glasgow 3-4 czerwca 1991, Hyperion 1991 „The Romantic Piano Concerto” vol. 1)

Nelson Goerner, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jacek Kaspszyk (Filharmonia Narodowa w Warszawie, Festiwal „Chopin i jego Europa” 14.08.2010; NIFC 2015)

Jonathan Plowright, Polska Orkiestra „Sinfonia Iuventus”, dyr. Łukasz Borowicz (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, luty 2017; Warner Classics 2017)

***

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda

(I część) Allegro (frag.)

 

II runda

(I część) Kadencja

 

III runda

(II część) Romanza. Andante (frag.)

Finał

(III część) Finale. Allegro molto vivace (całość)

***

Ignacy Jan Paderewski pisał swój jedyny Koncert fortepianowy przez kilka lat. Pierwowzór pierwszej części, nazwany Allegro de concert na fortepian solo, został skomponowany w 1882 roku. Doczekał się nawet publicznego wykonania przez Aleksandra Michałowskiego.
Sam Koncert powstawał w etapach, trochę wędrując za jego twórcą: w Berlinie, w Zakopanem, Krakowie i wreszcie w Wiedniu. Tam też odbyła się jego premiera, 20 stycznia 1889 roku. Partię solowo wykonała Anna Jesipowa, orkiestrą dyrygował Hans Richter. Jesipowa była żoną i byłą uczennicą Teodora Leszetyckiego, słynnego pedagoga, u którego kształcił się także Paderewski. I to Leszetyckiemu Paderewski zadedykował swój Koncert w tonacji a-moll.

Paderewskiego na premierze nie było, bawił w Paryżu. Sukces był ponoć ogromny. W późniejszych latach Paderewski sam wykonywał swój utwór – zaś pierwszego nagrania w historii fonografii dokonał w 1939 roku portorykański pianista Jesus Maria Sanromá.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Kacper Miklaszewski, Marek BrachaAndrzej Sułek

Data emisji: 11.11.2017

Godzina emisji: 21.00

mz/kd