Logo Polskiego Radia
Czwórka
Bartosz Chmielewski 01.03.2012

"Media publiczne powinny być partnerem, a nie nauczycielem"

To jeden z wniosków, który pojawił się w trakcie konferencji "Modele mediów publicznych w Polsce i Europie" odbywającej się przez cały czwartek w siedzibie Polskiego Radia.
Media publiczne powinny być partnerem, a nie nauczycielemfot. Marzena Leśkiewicz

Nad problemami funkcjonowania mediów publicznych debatowali naukowcy, ludzie mediów, ale też politycy.

- Ta konferencja ma wielorakie cele, ma uświadomić szerszy kontekst, w którym działają polskie media. Zarówno ten technologiczny, jak i społeczny, polityczny i historyczny. Po drugie ma ten kontekst i doświadczenia innych krajów przenieść na grunt polski przy rozwiązywaniu naszych polskich problemów z mediami – mówił w rozmowie z Kasią Węsierską Jan Dworak.

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zwracał uwagę, iż problemy nie ograniczają się tylko do pieniędzy z abonamentu, których jest zbyt mało, by zapewnić stabilne funkcjonowanie mediów publicznych. - Przed nami stoją problemy z uspołecznieniem modelu radia, ze sposobami komunikowania się z widzem i ze słuchaczem, ze rozumieniem tego, czego widz oczekuje, ze zrozumieniem celów jakim dzisiaj w dobie cyfryzacji powinny służyć media publiczne.

W trakcie konferencji zwracano uwagę, na to, że media publiczne powinny przestać funkcjonować paternalistycznie, czyli nauczać swoich widzów o tym, co wolno, a czego nie, tylko powinny się włączyć partnersko w dialog.

Aby dowiedzieć się więcej na temat konferencji posłuchaj relacji naszej reporterki Kasi Węsierskiej.