Logo Polskiego Radia
Czwórka
Katarzyna Kucharska 16.08.2012

Jak tworzyć kulturę w czasach kryzysu?

Czy kultura rzeczywiście wymaga kolosalnych nakładów finansowych? Być może zamiast iść do kina, warto wziąć udział w darmowym, ulicznym święcie sztuki? - Staramy się robić wszystko jak najlepiej za jak najmniej – mówi Mateusz Telega ze Stowarzyszenia 16 Wersów. – Ale narzędzia, niezbędne do tworzenia kultury sporo kosztują. Nie da się tego robić za darmo.
Mateusz Telega, Janek Kubicki i Krzysztof Grzybowski w studiu CzwórkiMateusz Telega, Janek Kubicki i Krzysztof Grzybowski w studiu Czwórkifot. Aurelia Chmiel
Posłuchaj
  • Czy istnieje kultura za darmo? - rozmowa z gośćmi
  • Czy można żyć bez kultury? - sonda i materiał Dominika Olędzkiego
Czytaj także

Kultura nie będzie protestować pod Sejmem, kultura nie zorganizuje głodówki, a poza tym – za kulturą nikt poważny pewnie się nie wstawi. Dlatego od dłuższego czasu słychać o kolejnych cięciach w budżecie, a przedstawiciele kulturalnego światka narzekają, że pieniędzy jest coraz mniej.

- Pieniądze są narzędziem – tłumaczy Telega. – Niekiedy rzeczywiście wydawane są niezbyt rozsądnie, ale czasem faktycznie jest ich za mało, by wyprodukować spektakl teatralny, czy film na odpowiednim poziomie.

Poza tym, zdaniem gościa Czwórki, to jednak nie pieniądze decydują o jakości kultury a ludzie, którzy ją tworzą. – Proces tworzenia produktu kulturalnego, np. filmu, czy spektaklu jest długi i bardzo kosztochłonny – tłumaczy Telega. – Jeśli więc jakaś instytucja opiera się na dotacjach, a te systematycznie są zmniejszane, rzeczywiście pojawia się problem, który można rozwiązać oszczędzając na przykład na jakości, bądź ilości wydarzeń.

- Wydaje mi się, że problem z zarządzaniem tymi środkami i pomysłami na kulturę w Polsce zaczyna się już w czasie edukacji szkolnej – tłumaczy Janek Kubicki, rzeźbiarz i szef Fundacji Otwarta Pracownia Twórcza. – Ministerstwo wycięło program edukacji kulturalnej w szkołach, więc pewnie 80 proc. dzieciaków nie ma z kulturą styczności. One z pewnością mają duży głód kultury, ale brak im "abecadła", czyli tego, co szkoła powinna w nich zaszczepić na początku.

W UE trwają właśnie prace nad budżetem przeznaczonym na lata 2014-2020. W telewizji pojawiła się kampania "We Are More", czyli ogólnoeuropejska akcja przygotowania przez Culture Action Europe. Narodowe Centrum Kultury jest jej partnerem strategicznym.

Celem kampanii jest uznanie przez polityków i decydentów europejskich ważnej roli kultury i szuki w rozwoju państw oraz zapewnienie wsparcia dla niej w unijnym budżecie.

Mateusz e ze Stowarzyszenia 16 Wersów oraz Janek Kubicki rzeźbiarz i społecznik opowiedzieli, jak znaleźć pieniądze na działania kulturalne oraz o tym, dlaczego bez pieniędzy kultury nie będzie. Posłuchaj całej rozmowy z gośćmi audycji "4 do 4".

(kd)