Okazuje się jednak, że urzędy formułują w ten sposób nie tylko pisma, ale często także informacje na swoich stronach internetowych. Te ludzie często czytają w telefonie komórkowym, idąc ulicą. Dlatego marzeniem jest, aby informacje takie były napisane prostym językiem i zrozumiałe po jednokrotnym przeczytaniu. Urzędnicy nie mają jednak nawyku pisania do ludzi.
Językoznawcy z Wrocławia sprawdzili, jakim językiem posługują się ludzie aktualizujący strony internetowe ministerstw i urzędów. Najbardziej przystepny język jest na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Najbardziej mgliście, czyli najmniej zrozumiale, były pisane informacje na stronie nieistniejącego już Ministerstwa Skarbu Państwa.
Jakie są najczęściej urzędnicze błędy? Dlaczego niektórych ogłoszeń nie można napisać prościej? Posłuchaj całego nagrania.
***
Materiał wyemitowany w ramach audycji "Ekspres Jedynki".
Gość: Michał Jędrkowiak (Radio Poznań)
Data emisji: 15.03.2018
Godzina emisji: 15.25
ag/mg