Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Borys 15.02.2017

Ekożywność: mało jemy, dużo eksportujemy

W środę w Norymberdze w Niemczech, ruszyły targi żywności ekologicznej BIOFACH 2017. To największa na świecie impreza poświęcona biorynkowi.
Posłuchaj
  • O żywności ekologicznej w audycji „Ekspress Gospodarczy” radiowej Jedynki (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

W minionym roku zgromadziła rekordową liczbę ponad 48 tys. gości ze 130 krajów. Bio produkty zdobywają coraz większą popularność dzięki czemu rynek eko dynamicznie rozwija się. Jaki jest jego potencjał w Polsce?

Wartość polskiego rynku żywności ekologicznej szacowana jest na ok. 700-800 mln zł. To wciąż niewiele porównując rynki rozwinięte takie jak Szwajcaria czy Niemcy.

- Warto patrzeć na rynek sąsiadujących z nami Niemiec, który jest wart około 8 mld euro. To oznacza, że ponad 100 euro rocznie wydaje każdy Niemiec na produkty ekologiczne. U nas w statystykach jest około 1 euro na głowę. Sytuacja się poprawia, bo obecnie żywność ekologiczną można kupić w każdym supermarkecie -mówi Dorota Metera ekspertka do spraw rolnictwa ekologicznego.

20 proc. wzrostu rocznie

W wielu polskich miastach coraz większą popularnością cieszą się też biobazary oferujące jedynie produkty ekologiczne. Widać, że polski rynek eko ma olbrzymi potencjał do rozwoju.

- Rynek w Polsce cały czas się rozwija i będzie się rozwijał mniej więcej 20 proc. w skali roku. Świadomość klientów wzrasta. Coraz więcej konsumentów poszukuje produktów ekologicznych - dodaje Jakub Sosnowski z BioPlanet.

Jesteśmy dużym producentem

Na razie jednak udział biożywności w całym rynku spożywczym w Polsce stanowi zaledwie 0,3 proc., podczas gdy w wielu krajach Europy Zachodniej jest to nawet 6 proc. Przed nami więc jeszcze sporo do zrobienia.

- Mamy bardzo dużo do zrobienia. Jesteśmy małym, ale nadal rozwijającym się rynkiem. Natomiast polscy produkcyjni produkują bardzo dużo dla innych krajów, jesteśmy potentatem przede wszystkim w ekologicznych malinach -podkreśla Dorota Metera.

Trzeba pokonać bariery

W Polsce barierą dla pełnego rozwoju rynku eko jest zbyt wysoka cena bioproduktów i wciąż mała świadomość samych konsumentów -tłumaczy Jakub Sosnowski

- Produkty ekologiczne kojarzą się z czymś bardzo drogim. Owszem te produkty są sporo droższe od produktów tradycyjnych, ale w niektórych przypadkach produkty są w porównywanych cenach chodzi o kaszę jaglaną, orzechy brazylijskie, czy nawet olej kokosowy – wylicza gość.  

Z każdym jednak rokiem to się zmienia, a im większa świadomość i wyższy popyt, tym ceny bio produktów będą stawały się również coraz niższe.

Warto jednak pamiętać, że sama produkcja takiej żywności ekologicznej jest znacznie bardziej wymagająca od konwencjonalnej. Co oznacza, ze koszt wyprodukowania ekożywności jest również znacznie większy. 

Elżbieta Szczerbak, abo