Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 04.01.2018

Ekspert: powołanie Polskiej Grupy Lotniczej to dobry pomysł

Powołanie Polskiej Grupy Lotniczej to dobry pomysł, chociaż musimy poczekać na więcej szczegółów, mówi w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Sebastian Gościniarek, ekspert do spraw lotnictwa, partner w BBSG. 
Posłuchaj
  • O powołaniu Polskiej Grupy Lotniczej mówił w radiowej Jedynce Sebastian Gościniarek, ekspert do spraw lotnictwa, partner w BBSG (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

W skład Grupy wejdą najważniejsze firmy z branży lotniczej znajdujące się w portfelu Skarbu Państwa - między innymi przewoźnik Polskie Linie Lotnicze LOT i LOT AMS, czyli spółka zajmująca się obsługą techniczną samolotów.

Korzyści dla obydwu stron…

To może przynieść korzyści, wyjaśnia Sebastian Gościniarek.

- Możemy sobie wyobrazić, że LOT AMS, czyli spółka techniczna, mając zabezpieczony w jakimś stopniu rynek, wykonując usługi dla polskiego przewoźnika, będzie w stanie w spokojniejszy sposób myśleć o tym, żeby rozwijać swoje usługi, także na innych rynkach czy dla innych przewoźników. Dzięki temu wzrostowi będzie mogła oferować jeszcze bardziej atrakcyjne warunki dla swojego macierzystego przewoźnika  i będziemy mieli do czynienia z napędzającym się kołem – przewiduje rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

… ale i zagrożenia

Są też ewentualne zagrożenia, dodaje ekspert.

- Pamiętajmy, że obie te spółki: LOT AMS i LOT są kontrolowane przez Skarb Państwa i będą występowały w jednej grupie, czyli tutaj poruszmy się po bardzo delikatnej materii pomocy publicznej. To trzeba mieć na uwadze, być transparentnym i przedstawiać sobie wzajemnie rynkowe warunki świadczenia tych usług czy kupowania ich, żeby nie narazić się na dochodzenie ze strony Komisji Europejskiej – zastrzega Sebastian Gościniarek.

Duża konkurencja na rynku

W ramach PGL powstanie nowy podmiot, Lotniczy Fundusz Leasingowy, który będzie zajmował się pozyskiwaniem i leasingowaniem samolotów - na potrzeby PLL LOT - ale nie tylko.

- Rynek leasingu lotniczego jest bardzo konkurencyjny i jest dużo firm, które na tym rynku występują, są „zasiedziałe”, mają swoich klientów, więc na pewno nie będzie to łatwy biznes. Jednak oparcie w swojej spółce macierzystej, jaką będzie LOT i pomoc dla tej spółki w leasingowaniu na atrakcyjnych warunkach samolotów, może dać pewną trampolinę do odbicia się na inne rynki, innych przewoźników – wyjaśnia ekspert.

PGL to odpowiedź na rosnący w rekordowym tempie popyt na przewozy lotnicze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej oraz konieczność poprawy konkurencyjności i efektywności polskiego sektora usług pasażerskich.

Sylwia Zadrożna, awi