Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Konto Usunięte Konto Usunięte 06.07.2019

Jak miał w latach 50. wyglądać projekt warszawskiego metra?

- Projekt warszawskiego metra w latach 50. był narzucony przez Sowietów - powiedział w Polskim Radiu 24 dr Andrzej Zawistowski, autor książki "Stacja plac Dzierżyńskiego czyli metro, którego Warszawa nie zobaczyła. Budowa warszawskiej kolei podziemnej w latach 50. XX wieku".
Posłuchaj
  • 06.07.19 "Między kropkami". Dr Andrzej Zawistowski, autor książki "Stacja plac Dzierżyńskiego czyli metro, którego Warszawa nie zobaczyła. Budowa warszawskiej kolei podziemnej w latach 50. XX w."
Czytaj także

W grudniu 1950 r. władze partyjne i rządowe ogłosiły nowy etap rozwoju stolicy. W ciągu sześciu lat Warszawa miała wzbogacić się o podziemną kolej - środek transportu symbolicznie czyniący z dużego miasta metropolię. Projekt okazał się jednak spektakularną klęską. Olbrzymie pieniądze, masa pracy i rozbudzone nadzieje poszły w błoto. Zbudowane fragmenty trasy zalano wodą i przykryto milczeniem. Dr hab. Andrzej Zawistowski przekopał się przez tysiące dokumentów, odtwarzając przebieg, przyczyny oraz skutki jednej z największych wizerunkowych porażek władców PRL.

- W latach 20. i 30. Planowano metro warszawskie trochę na kształt Londynu czy Paryża. Prezydent Stefan Starzyński uczynił tę inwestycję jednym z symboli nowoczesnej stolicy. Przyszła jednak wojna i tego nie zrealizowano - zauważył dr Andrzej Zawistowski. Autor książki podkreślił, że w latach 40. powrócono do podobnego pomysłu. - Ta inwestycja miała tylko częściowo przebiegać pod ziemią, a większość trasy metro miało pokonywać na powierzchni. Na coś takiego ówczesną Polskę było stać - dodał.

Gość PR24 zaznaczył, że ten projekt był bardzo mocno zaawansowany do czasu, gdy trafił do Moskwy. - Sowieci przekreślili ten pomysł i odesłali własny projekt, który przewidywał tunele metra bardzo głęboko pod ziemią. To zupełnie inny rodzaj inwestycji w stylu budowy kopalni - komentował.

Dr Andrzej Zawistowski zauważył również, że sowiecki projekt metra był połączeniem trzech inwestycji. - Oprócz walorów komunikacyjnych metro miało być schronami dla ludności na czas wojny. W tunelach zaprojektowane były m.in. toalety, gabinety lekarskie i miejsca ambulatoryjne, gdzie można dokonywać prostych zabiegów chirurgicznych. Obok tuneli budowano jeszcze tajne stacje, w których miało się znaleźć dowództwo obrony przeciwlotniczej i miejsca pracy dla poczty oraz nadajników radia - powiedział gość programu.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

Audycję prowadził Weronika Wakulska. 

Polskie Radio 24/jp/mat. prasowe

------------------------------------

Data emisji: 06.07.2019

Godzina emisji: 19.10