Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Tomasz Jaremczak 13.02.2021

"Jest sprawiedliwy, a idea słuszna". Jolanta Hajdasz o podatku od reklam

- Emocjonalne rozhuśtanie jest bezzasadne, a porównywanie do stanu wojennego to nadużycie. Nie ma mowy o unicestwieniu mediów, niektóre będą miały mniejsze przychody, ale i tak będą one gigantyczne - powiedziała w Polskim Radiu 24 Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.
Posłuchaj
  • Jolanta Hajdasz o podatku od reklam (Temat dnia/Gość PR24)
Czytaj także

Wiele emocji wzbudził ostatnio projekt rozporządzenia ws. podatku od reklam w mediach. W 2022 r. ma on przynieść budżetowi około 800 mln zł, a uzyskane środki zasilą w głównej mierze Narodowy Fundusz Zdrowia. 

Premier morawiecki free flickr kprm-1200.jpg
Podatek od reklam. Premier: to w żaden sposób nie ograniczy swobody wypowiedzi i nie uderzy w pluralizm

Zdaniem gościa Polskiego Polskiego Radia 24 podatek powinien być wprowadzony. - Rynek reklam w Polsce jest ogromny i w dużej mierze dzielony przez 3-4 domy medialne, które zajmują się dystrybucją reklam do wszystkich mediów i z jakiś względów w bardzo uprzywilejowany sposób traktują media liberalne. Problemem jest to, że media, które mają najwięcej odbiorców w dużej część są własnością firm o zagranicznej rezydencji podatkowej i potrafią prawie wcale nie płacić w Polsce podatków. Nie dziwię się, że w czasach pandemii, widząc wielki transfer środków za granicę, rząd chce ten proceder ukrócić, by media solidarnie finansowany różne inicjatywy - powiedziała Jolanta Hajdasz. 

Wyjaśniła przy tym, że tylko Facebook i Google mają 3 mld złotych środków z reklam w Polsce od których podatki nie są w naszym kraju w ogóle odprowadzane.  - Zagraniczna firma TVN tak może skonstruować bilans, że płacone podatki są niskie - w ciągu ostatnich 4-5 lat było to kilkadziesiąt tysięcy złotych. Tymczasem to medium ma ponad 1,3 mld złotych przychodu z reklam. Podatek jest sprawiedliwy, trzeba się nad tym projektem pochylić, przeprowadzić kwotowe symulacje, by nie zaszkodzić najmniejszym mediom. Idea jest słuszna -  tłumaczyła dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

Posłuchaj
24:11 PR24_mp3 2021_02_13-16-35-10.mp3 Jolanta Hajdasz o podatku od reklam (Temat dnia/Gość PR24)

 

Pod hasłem "Media bez wyboru" najwięksi prywatni nadawcy radiowi, telewizyjni i internetowi ogłosili w środę strajk i przez cały dzień nie nadawali swoich programów. Do tej akcji odniósł się również w orędziu marszałek Senatu Tomasz Grodzki, który porównał środowy poranek do wybuchu stanu wojennego.

Czytaj także:

Jolanta Hajdasz podkreśliła, że te słowa pokazują rzeczywiste intencje akcji "Media bez wyboru". - Emocjonalne rozhuśtanie jest bezzasadne, a porównywanie do stanu wojennego to nadużycie. Nie ma mowy o unicestwieniu mediów, niektóre będą miały mniejsze przychody, ale i tak będą one gigantyczne. To są biznesy o wielomilionowych obrotach, o takich pieniądzach przecięty Polak nawet nie śni. Podatek od reklamy wiele w tym względzie nie zmieni. Telewizja TVN zamiast wywieźć z Polski 500 mln, wywiezie 400 mln złotych. Nikomu w zakresie wolności słowa nic się nie stanie - tłumaczyła Hajdasz. Zwróciła również uwagę, że podatkiem mają być zwłaszcza obciążone reklamy produktów z cukru i suplementów diety, które często mają szkodliwy wpływ na zdrowie. 

Więcej w nagraniu. 

***

Audycja: "Temat dnia/Gość PR24"
Prowadzący: Tadeusz Płużański
Gość: Jolanta Hajdasz (Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP)
Data emisji: 13.01.2021
Godzina emisji: 16.33

PR24