Twórczość Zygmunta Rytki obejmowała również filmy eksperymentalne, dokumentowanie polskiego życia artystycznego lat 70-tych i fotograficzne prace konceptualne. Fascynowały go nieustanne próby zapanowania człowieka nad naturą, która nie poddaje się w tej walce. Z racji wielopłaszczyznowych zainteresowań określany był mianem artysty intermedialnego.
– Był to również człowiek myśliciel, filozof z bardzo głębokim namysłem nad światem, czasem i przemijaniem, chwilowością naszego istnienia. Swoją naturę przedstawił nam nie w traktatach filozoficznych, ale w inspiracji dla projektów artystycznych. Bardzo ważnym obiektem dla Zygmunta Rytki była woda, której strumień wiecznie przepływa przez nasz świat – powiedziała Jolanta Rycerska, wykładowca i kurator.
Zdjęciem, charakterystycznym dla twórczości Zygmunta Rytki, jest fotografia z cyklu "Ciągłość nieskończoności" przedstawiająca kamienie przedzielone czarną linią kojarzącą się z czymś wiecznym. – To był znakomity gest w stronę natury. Fotograf, o którym rozmawiamy, chciał w ten sposób opowiedzieć o człowieku, a także o istnieniu i przemijaniu poprzez coś tak mocnego, symbolicznego i niezmiennego jak kamień. Myślę, że wzięło się to poniekąd z tęsknoty i zazdrości skierowanych ku temu minerałowi, że swoją kondycję ma rozłożoną w czasie inaczej niż ludzie – wyjaśniła Jolanta Rycerska, która również zajmuje się fotografią.
Natura u Zygmunta Rytki miała pogłębiający refleksje wydźwięk, co było zaskakujące i bardzo świeże, jeżeli chodzi o spojrzenie na fotografię.
20 grudnia w Warszawie zostaną otworzone trzy wystawy, na których będzie można zobaczyć prace Zygmunta Rytki. Gdzie i do kiedy będą dostępne dla oglądających? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy z Jolantą Rycerską.
Audycję "Głębia Ostrości" prowadziła Iga Niewiadomska.
Polskie Radio 24/db
-------------------------------
Data emisji: 18.12.2018
Godzina emisji: 22.06