Na ekspozycję "Subiektywny Atlas Architektury Modernistycznej" złożą się cykle z dwóch serii "Modern Forms" i "Modern Spaces". Oba doczekały się już książkowych wydań, ale nie są dobrze znane polskiej publiczności. Kurator Adam Mazur zalicza Grospierre’a do nowych dokumentalistów, odchodzących od fotografii artystycznej w kierunku fotografii dokumentalnej.
Adam Mazur powiedział o historii wystawy. Zaznaczył, że fotografia zaczęła się dla Nicolasa Grospierre’a od "chodzenia po mieście i robienia zdjęć" dziełom architektury. Później zajmował się innymi projektami artystycznymi, a fotografie budynków były jego dodatkowym zajęciem. Z czasem zebrało się pokaźne archiwum tego typu zdjęć autorstwa Grospierre’a, które przerodziło się w wystawę. - Będzie można zobaczyć niezwykłą drogę fotografa od architektury do architektury - mówił Adam Mazur. - Jest to doświadczenie przestrzeni, próba oddania tego czym jest architektura, forma architektoniczna właśnie w postaci wystawy, która również ma swoją przestrzeń, głębię i dynamikę - dodał kurator.
Nicolas Grospierre mówił, że "próbuje pokazać budynek w jednym zdjęciu, co czasem jest możliwe, a czasem mniej możliwe". - Poza formą, czyli tym co widzimy w kadrze, jest oczywiście to co budynek reprezentuje - dodał. Zaznaczył, że "za każdym ze zdjęć jest historia budynku i emocje, które są z nim związane.
Nawiązał również do swojej fotografii Muzeum Morza Martwego w Izraelu. - To jest wyjątkowo interesujący budynek, bo to ośrodek przedstawiający historię cywlizacji wczesnochrześcijańskiej wokół Morza Martwego i samo morze. Został porzucony na początku lat 90., prawodopodobnie z braku funduszy. Wzruszający jest detal, motyw przedwodni tego budynku, który przypomina trochę fasolę. Ten kształt to jest mapa Morza Martwego - podkreślił forograf.
Więcej w nagraniu.
"Głębię ostrości' prowadziła Iga Niewiadomska.
Data emisji: 20.02
Godzina emisji: 22.06