- Choć rozwój artystyczny Panufnika i Lutosławskiego poszedł w różnych kierunkach, w pewnym sensie są oni do siebie bardzo podobni - podkreślał Renato Rivolta, który w sobotę (8 lutego) poprowadził Polską Orkiestrę Radiową. W Studiu Lutosławskiego usłyseliśmy wtedy między innymi "Uwerturę tragiczną" Andrzeja Panufnika, ukończoną w 1945 roku, a dedykowaną pamięci brata kompozytora, poległego w Powstaniu Warszawskim Mirosława (stąd działające na wyobraźnię efekty onomatopeiczne). Zupełnie inny nastrój wniosła "Polonia" tegoż kompozytora z 1959 roku, oparta na melodiach ludowych oraz rytmach wiejskich tańców
- Lutosławski znany jest na całym świecie, Panufnik raczej w Wielkiej Brytanii, mniej na południu Europy - komentował Renato Rivolta w Dwójce. - Ale bardzo polubiłem jego muzykę. Na przykład "Uwerturę tragiczną”, w której kompozytor z bardzo skromnego, wręcz ubogiego materiału zbudował interesującą symfoniczną formę... - dodał. Z kolei pracując nad "Polonią", włoski muzyk zdał się na opinie członków Polskiej Orkiestry Radiowej, lepiej rozumiejących rytmy oraz melodykę naszej muzyki tradycyjnej.
Z Renato Rivoltą rozmawiał Dawid Dziedziczak. A niedzielną retransmisję koncertu w "Filharmoni Dwójki" poprowadzi Marek Zwyrzykowski.
Program:
Andrzej Panufnik Uwertura tragiczna
Aleksander Tansman Koncert na orkiestrę
Witold Lutosławski Mała suita, Łańcuch III
Andrzej Panufnik Suita "Polonia"
Wyk. Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Renato Rivolta
(8.02.2014)
23 lutego (niedziela) godz. 19.00-21.30
Zapraszamy do serwisu specjalnego Witold Lutosławski w Polskim Radiu>>>
mm