Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 21.09.2014

Warszawska Jesień: poszukiwanie dźwięku na Dalekim Wschodzie

- Muzyka współczesna doszła w pewnym momencie do ściany. Potrzebne jej były nowe inspiracje, które odnaleźliśmy w Azji - uważa znawczyni egzotycznych kultur muzycznych Maria Pomianowska. Na Warszawskiej Jesieni posłuchamy między innymi klasycznych instrumentów chińskich oraz indonezyjskiego gamelanu.
Chińska Forbidden City Chamber Orchestra wykona na Warszawskiej Jesieni między innymi nowy utwór polskiego kompozytora Wojciecha BlecharzaChińska Forbidden City Chamber Orchestra wykona na Warszawskiej Jesieni między innymi nowy utwór polskiego kompozytora Wojciecha BlecharzaYang Jing, lic. CC (wikipedia)

- Ten proces rozpoczął się pół wieku temu, ale przełomem okazał się oczywiście rozwój Internetu - podkreśliła rozmówczyni Anny Skulskiej. - Egzotyczne wpływy pojawiły sie w bardzo różnych  gatunkach, także we współczesnej muzyce poważnej. Tutaj szczególnie atrakcyjna okazała się właśnie muzyka Dalekiego Wschodu: Chin, Korei czy Japonii. Nasi kompozytorzy odkryli tam poszukiwany przez siebie rodzaj brzmienia i przestrzeni. O wiele gorzej, po prostu kiczowato, wychodzą często spotkania z Bliskim Wschodem czy Indiami - wyjaśniła.

Występy Warsaw Gamelan Group (20 września) czy chińskiej Forbidden City Orchestra (21 września) znakomicie wpisują się w program tegorocznej Warszawskiej Jesieni, w którym na pierwszy plan wysuwają się poszukiwania ciekawych instrumentów: zarówno nowych, jaki i archaicznych, przynależących do świata muzyki dawnej albo wywodzących się z odległych kultur muzycznych.

Warszawska Jesień na antenie Dwójki>>>

- Chodzi o to, aby nowy instrument odświeżył muzykę kompozytora. Ale czy wyjścia poza oryginalny kontekst kulturowy i historyczny jest w ogóle możliwe? - pyta retorycznie dyrektor Warszawskiej Jesieni Tadeusz Wielecki. - Udaje się to na pewno bretońskiemu dudziarzowi Erwana Keravecowi. Ale już w muzyce wykonywanej przez południowoamerykańską Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos, słychać wyraźnie archaiczne indiańskie korzenie - dodał.

- Paradoksalnie to kompozytorzy silnie związani z lokalną tradycją potrafią ją potraktować w sposób bardziej eksperymentalny niż twórcy z Europy czy Azji - zwrócił uwagę Dawid Martin, szef Warsaw Gamelan Group, wykonującej tradycyjną i współczesną muzykę indonezyjską. Więcej na temat tej oraz wielu innych kultur muzycznych w załączonym nagraniu z "Filharmonii Dwójki".

mm, ac