Logo Polskiego Radia
Trójka
Michał Karpa 22.02.2014

Od kopiowania do inspiracji

W "Trójkowym wehikule czasu" staraliśmy się zaprezentować ewolucję polskiego rock'n'rolla, porównując utwory zrealizowane na Zachodzie z tymi, które stanowiły (na pewno lub prawdopodobnie) ich nadwiślańskie echa.
Od kopiowania do inspiracjiGlow Images/East News

Kiedy rock and roll zawitał do Polski, nasze zespoły początkowo kopiowały po prostu nagrania wykonawców anglosaskich. Nawiasem mówiąc, te najwcześniejsze utwory znamy przypadkiem: na przykład najstarsze nagrania legendarnej gdańskiej grupy Rhythm&Blues zostały podobno zarejestrowane przez Polską Kronikę Filmową przy okazji nakręcania materiału o tym, jak nowa muzyczna moda demoralizuje młodzież…

Po okresie starannego KOPIOWANIA przyszedł czas PRZETWARZANIA wzorów z Zachodu, aż dotarliśmy do etapu, gdy można było mówić jedynie o swobodnej INSPIRACJI tym, co powstawało w Wielkiej Brytanii czy Ameryce.
W tym Wehikule staraliśmy się zaprezentować tę ewolucję, porównując utwory zrealizowane na Zachodzie z tymi, które stanowiły (na pewno lub prawdopodobnie) ich nadwiślańskie echa.

Dziś, przed zdobyciem brązowego medalu przez naszych panczenistów, zdążyliśmy nadać następujące utwory (z gwiazdką – po raz pierwszy w Wehikule):

1.       *Little Richard: Lucille (1957) 2’25”

2.       Michaj Burano (& Czerwono-Czarni): Lucille (1962) 2’38”

3.       *Kinks: Long Tall Shorty (1964) 2’50”

4.       Kawalerowie: Palcie tylko sporty (1966) 3’03”

5.       *The Beatles: Anna (Go to Him) (1963) 2’54”

6.       *Czerwone Gitary: Kto winien jest (1966) 4’08”

7.       *Neil Sedaka: One Way Ticket (1959) 2’20”

8.       Helena Majdaniec (& Czerwono-Czarni): Bilet w jedną stronę (1963) 3’01”

9.       *Vanilla Fudge: Eleonor Rigby (1967) 8’15”

Panczenistom gratulujemy, a z Państwem usłyszymy się za tydzień! – AO & JS

Do słuchania"Trójkowego wehikułu czasu" w każdą sobotę od godz. 15.05 do 16.00 zapraszają Agnieszka Obszańska i Jerzy Sosnowski