Logo Polskiego Radia
Dwójka
Jacek Puciato 04.12.2010

Potwór o 200 gitarach

Rekordowo kompozycję "A Crimson Grail" wykonywało jednocześnie 400 gitarzystów. Nowa wersja utworu ma siłę rażenia 1200 drgających strun.
muzycy w czasie wykonywania  utworu Crimson Grailmuzycy w czasie wykonywania utworu "Crimson Grail"mat. artysty

Pierwsze podejście do nagrania płyty "A Crimson Grail (Outdoor Version)" w 2008 roku uniemożliwił padający deszcz. Rok później, 8 sierpnia, nad dziedzińcem nowojorskiego Centrum Lincolna po raz kolejny zawisły złowrogie chmury. Jednak tym razem to niezwykłe przedsięwzięcie muzyczne udało się doprowadzić do końca.

200 gitarzystów elektrycznych, 16 basistów, 5 dyrygentów i samotny perkusista wykonało monumentalną kompozycję wielkiego gitarowego eksperymentatora Rhysa Chatmana.

- Publiczność z trzech stron była otoczona przez muzyków, z których każdy z nich miał swój własny wzmacniacz i był odrębnym źródłem dźwięku. Słuchaczom dawało to wrażenie naturalnego otaczania przez dźwięk – tłumaczył Bartek Chaciński w dwójkowym "Nokturnie".

Nie było to ani pierwsze, ani najliczniejsze wykonanie utworu Chatmana. Historia "A Crimson Grail" sięga roku 2005. Pochodzący z Nowego Jorku, na stałe mieszkający w Paryżu, kompozytor dostał zlecenie skomponowania utworu na 400 gitar z wykorzystaniem niezwykłego pogłosu paryskiej bazyliki Sacre Coeur.

Ostatecznie premiera kompozycji miała miejsce w bazylice z wykorzystaniem 125 muzyków.

- Choć utwór wydaje się niezbyt skomplikowany formalnie, towarzyszyło mu mnóstwo przeszkód natury technicznej – mówił w audycji Bartek Chaciński. - Rhys Chatham dzieli muzyków na podgrupy i stosuje różne metody strojenia gitary dla różnych grup gitarzystów.

Wymaganą umową liczbę muzyków udało się osiągnąć na wydanej w 2007 roku płycie "A Crimson Grail (For 400 Electric Guitars)".

Najnowsza rejestracja utworu wydana nakładem wytwórni Nonesuch Records wymagała przearanżowania i dostosowania do warunków akustycznych otwartej przestrzeni.

Chatman swoje eksperymenty z dźwiękiem prowadzi od początku lat 70. Jest wychowankiem samego La Monte Younga (ojca chrzestnego minimalizmu). Wspólnie z Glennem Brancom stanowił o sile nowojorskiej awangardy gitarowej. Sławę przyniosły mu jego wielkie orkiestry gitarowe.

Aby wysłuchać audio recenzję albumu "Crimson Grail (Outdoor Version)", wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

Zobacz wykonanie utworu "Crimson Grail (Outdoor Version)" na 200 gitar