Niektóre opery Stanisława Moniuszki uważane były i są za dzieła narodowe - takie zresztą miały być w zamierzeniu ich twórcy. O narodowym charakterze "Halki" czy "Strasznego dworu" mówi się i pisze od momentu ich wystawienia. Trudno byłoby wskazać na twórczość operową jakiegokolwiek innego kompozytora, która mogłaby konkurować z polskością dzieł Moniuszki. Temat narodowego charakteru dzieł operowych Moniuszki wydaje się oczywisty, powinien być więc znakomicie przebadany i opisany. A jednak w literaturze właściwie nie ma odpowiedzi na pytanie, na czym narodowość dzieł autora "Hrabiny" polega. Problem z uchwyceniem przejawów charakteru narodowego oper Moniuszki mieli już komentatorzy dziewiętnastowieczni. Co ciekawe, wielu z nich zauważyło, że sama muzyka bywa narodowa nadzwyczaj rzadko…
O polskości dzieł Moniuszki rozmawialiśmy z prof. Elżbietą Nowicką z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrektor Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM.
Rok Moniuszki w Polskim Radiu