Logo Polskiego Radia
Dwójka
Jacek Puciato 10.07.2019

Moniuszko i opera europejska

O związkach utworów scenicznych Moniuszki z europejską twórczością operową opowiadał prof. Ryszard Daniel Golianek z Instytutu Muzykologii UAM w Poznaniu. 
Posłuchaj
  • Moniuszko - historia prawdziwa 10 lipca godz. 22:01
Czytaj także

Moniuszko_Serwis_1200x660.jpg
Rok Moniuszki w Polskim Radiu

Stanisław August Lachowicz w "Tygodniku Petersburskim" tak przedstawiał dwudziestoletniego Stanisława Moniuszkę: Główna [...] gałąź muzyki, jakiej się poświęca P[an] Moniuszko jest muzyka dramatyczna; rodzaj jakiemu oddaje pierwszeństwo – opera francuska, [...] której granice tak szeroko rozpostarli Catel, Boieldieu, Auber, Hérold i Halévy, a której dźwięki rozlegają się dziś po scenach wszystkich teatrów europejskich. […] my tak lubimy tę wesołość, tę lekkość nie wyłączającą wszakże dramatyczności, tę śpiewność, grację i naiwność – te pierwiastki składowe dobrej opery francuskiej.

Stanisław Moniuszko do końca życia pozostał zagorzałym wielbicielem opery francuskiej, ale poza tym świetnie orientował się we wszystkim, co działo się na ówczesnych scenach europejskich. Znał dzieła włoskie i niemieckie, czy to z sceny, czy z lektury partytur lub wyciągów fortepianowych. Świadczą o tym jego listy oraz wybory repertuarowe po 1858 roku, gdy został dyrektorem opery warszawskiej – na scenę tę wprowadził wiele oper swoich ulubionych, nie tylko francuskich, autorów. Ale zafascynowania operą europejską najlepiej dowodzi własna twórczość sceniczna Moniuszki, i to nie tylko ta z wczesnego okresu.

***

Tytuł audycji: Moniuszko - historia prawdziwa

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Gość: prof. Ryszard Daniel Golianek (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Data emisji: 10.07.2019

Godzina emisji: 22.00

jp/bch