Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Michał Mendyk 06.05.2011

Autentyczna opera z getta zabrzmi w Oświęcimiu

Uczniowie z Oświęcimia i francuscy muzycy wspólnie wykonają operę, której premiera odbyła się w w getcie w Terezinie. Pierwszymi wykonawcami były żydowskie sieroty.
Autentyczna opera z getta zabrzmi w Oświęcimiuźr.wikipedia

"Brundibar" opowiada historię dzieci, które, chcąc zarobić pieniądze na mleko dla ciężko chorej matki, wychodzą na ulicę i wykonują skromny repertuar artystyczny. Stanowią zagrożenie dla kataryniarza Brundibara, który postanawia zniszczyć konkurencję.

Hans Krasa i Adolf Hoffmeister napisali operę już w 1938 roku, jednak pierwsze próby rozpoczęły się w żydowskim sierocińcu w Pradze trzy lata później. Prapremiera odbyła się w zimą 1942 roku, w czasie, kiedy zarówno kompozytor, jak i scenograf Frantisek Zelenka znajdowali się już w getcie w Theresienstadt.

Do lata 1943 roku do tego samego getta Niemcy deportowali niemal wszystkie dzieci z praskiego sierocińca - wiele z nich stało się pierwszymi wykonawcami "Brundibara". Krasa odtworzył z pamięci zapis nutowy utworu, przystosowując go do instrumentów, do których miał dostęp w izolowanym przez Niemców getcie. Terezińska premiera opery odbyła się 23 września 1943 roku. Przedstawienie zagrano aż 55 razy.

Na sobotnim koncercie partie wokalne opery wykonane zostaną przez uczniów oświęcimskiej szkoły muzycznej. Towarzyszyć będą im muzycy francuskiej orkiestry kameralnej Ensemble Voix Etouffees. Całością pokieruje Amaury du Closel. Oprócz "Brundibara" podczas koncertu zabrzmią: "Życie maszyn" Władysława Szpilmana, "Etiudy jazzowe" Erwina Schulhoffa oraz kilka pieśni Kurta Weilla.

Ensemble Voix Etouffees to orkiestra kameralna będąca częścią Forum Voix Etouffees - organizacji, która od wielu lat działa na rzecz upamiętnienia twórczości kompozytorów prześladowanych w latach 1933-1945 przez nazistów. Razem z zespołem międzynarodowych ekspertów zachęcają profesjonalnych muzyków i studentów akademii muzycznych do rpozszerzania swoich repertuarów koncertowych o dzieła ludzi, których Trzecia Rzesza próbowała uciszyć na zawsze.

(PAP/szf/ hes/mm)