Olej silnikowy
Jeden z najczęstszych wycieków dotyczy oleju silnikowego. Zidentyfikowanie problemu jest bardzo proste – plama znajduje się bezpośrednio pod silnikiem. Ma ciemny, lub całkowicie czarny kolor, a dotykając jej palcami zauważymy, że płyn jest śliski i wydziela charakterystyczny zapach. Gdy taka plama pojawi się pod Twoim samochodem – nie ma na co czekać. Od razu udaj się do mechanika. Bez oleju silnik nie może pracować, a jego ewentualna naprawa to koszt, który może przekroczyć wartość samochodu.
Płyn chłodniczy
Śliski płyn o czerwonym lub zielonym kolorze pod przednią częścią auta to wyciek płynu chłodniczego. Gdy zauważymy taką plamę powinniśmy szybko (ale zgodnie z dopuszczalną prędkością!) udać się do mechanika. W nowych autach o braku płynu w zbiorniku poinformuje nas komputer pokładowy. W starszych samochodach spadek właściwego poziomu będzie skutkował wzrostem temperatury silnika.
Układ hamulcowy i kierowniczy
Jak każdy inny regularnie dolewany płyn, tak i płyn hamulcowy może z czasem powodować jasnożółte plamy na podjeździe. Te pojawiają się najczęściej na długości całego auta i stosunkowo szybko wysychają.
Podobnego koloru do hamulcowego jest płyn układu kierowniczego – w tym przypadku plamy są bardzo trudne do usunięcia. Podobnie jak w przypadku innych płynów - należy dbać o jego właściwy poziom. Duży wyciek znacznie zmniejsza bezpieczeństwo na drodze.
Woda
Plamy na chodniku mogą być spowodowane także wodą. Dzieje się to głównie latem, kiedy bez opamiętania używamy samochodowej klimatyzacji – układ się odwadnia i wyrzuca niepotrzebne pozostałości. Kałuże mogą być spowodowane także nieszczelnymi odpływami podszybia lub szyberdachu – woda gromadzi się powoli, aby po jakimś czasie ściec w dużej ilości. W takiej sytuacji nie panikuj. Nie jest to sprawa na już. Niemniej jednak przy kolejnej wizycie w warsztacie wspomnij o tym mechanikowi. Z pewnością coś uda się z tym zrobić.
Płyn do spryskiwaczy
Inny wyciek, który możemy znaleźć pod przednią częścią samochodu dotyczy płynu do spryskiwaczy. To zdecydowanie najmniejszy problem, bo jego zbyt mały poziom nie jest w stanie uszkodzić auta. Plama może mieć różne kolory: niebieski, różowy, a czasem i fioletowy (wszystko zależy od typu i marki płynu - zimowy/letni).
W sytuacji odkrycia plam z płynu do spryskiwaczy powinieneś znaleźć nieszczelność i szybko ją załatać. W innym wypadku samochód będzie jak studnia bez dna!
Nie każda plama powinna powodować u nas strach i siwienie włosów. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie rozpoznać źródła wycieku - udaj się do mechanika. Bez problemu oceni sytuację, naprawi usterkę i doleje czego trzeba!
kw
CZYTAJ TAKŻE: