Logo Polskiego Radia
Jedynka
Andrzej Gralewski 14.03.2011

Polacy odkrywają żywność ekologiczną

W Polsce jest już kilkanaście tysięcy producentów żywności ekologicznej. Jest też coraz więcej chętnych na takie produkty.
Polacy odkrywają żywność ekologicznąFlickr, Avid Hills, lic. CC
Posłuchaj
  • Ekoprodukty
Czytaj także

Polacy przekonują się do żywności ekologicznej. Jej sprzedaż rośnie w tempie ok. 20 procent rocznie. Coraz częściej jesteśmy w stanie zapłacić więcej za produkty, które zostały wyhodowane bez użycia środków chemicznych.

Nie wystarczy jednak, żeby rolnik wyhodował marchewkę bez stosowania nawozów sztucznych. - Żeby produkt mógł być zakwalifikowany do ekologicznych musi mieć specjalny certyfikat, wydawany przez specjalną instytucję - tłumaczy Beata Drewnowska z Rzeczpospolitej. Dopiero, kiedy fakt ekologicznej produkcji zostanie potwierdzony, producent będzie mógł opatrywać swoja żywność specjalnym znakiem. Tak więc nie wystarczy na opakowaniu napis Eko czy Bio.

Żywność ekologiczna zawsze będzie produktem niszowym. Nawet w lepiej sytuowanych krajach taka żywność to nie więcej, niż 10 procent obrotu. W Polsce to zaledwie jeden procent. Produkty ekologiczne są też dużo droższe, bywa, że o kilkadziesiąt procent. A i producentów nie ma aż tak wielu, żeby zaspokoić ewentualny popyt. Choć ich liczba rośnie. - W Polsce jest już kilkanaście tysięcy producentów żywności ekologicznej – wylicza redaktor Drewnowska.

Sprzedawcy idą trochę na łatwiznę i oferują głównie produkty trwalsze, takie jak kasze, soki, przetwory. Dużo jest produktów importowanych. Brakuje żywności świeżej - ziemniaków, owoców, warzyw. Jest też problem z chlebem. W Warszawie można jeszcze taki chleb kupić, ale w mniejszych miastach już nie ma podobnych możliwości. Piekarze nie widzą interesu w wypieku ekologicznego pieczywa.

Ekoprodukty najlepiej sprzedają się w dużych miastach. Statystyczny Polak na produkty ekologiczne wydaje rocznie trzy euro, średnia dla Europy zachodniej to 100 euro.

Szanujące się sieci hipermarketów mają żywność ekologiczną w swej codziennej ofercie. To jest tez szansa na obniżenie jej cen, bo hipermarkety starają się sprzedawać jak najtaniej. Poszerza się również oferta produktów ekologicznych. Na niedawnych targach w Norymberdze pokazano nawet ekologiczne gumy do żucia czy ekologiczną coca-colę.

Rozmawiała Halina Lichocka.

(ag)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy wybrać "Ekoprodukty" w boksie "Posłuchaj” w ramce po prawej stronie.