E-handel rośnie w Polsce w tempie dwucyfrowym. Polscy klienci coraz częściej chcą podejmować decyzje przemyślane i oszczędzać nie tylko czas ale i pieniądze - dlatego też coraz częściej korzystają z porównywarek ofert w Internecie mówi serwisowi gospodarka.polskieradio.pl . Ewelina Fastyn z Finmarket.pl.
60 proc. kupujących w sieci używa porównywarek
Już blisko 60 proc. kupujących w sieci osób korzysta z porównywarek cen. Niemal tyle samo respondentów korzysta z serwisów z recenzjami i opiniami o produktach.
Porównywanie się opłaca
.Porównujemy już nie tylko ceny artykułów RTV i AGD czy wyjazdów zagranicznych, ale też biletów podróżnych, karnetów sportowych, żywności czy usług finansowych.
Porównując ceny może się okazać, że rozbieżności cenowe pomiędzy np. 32 calowym telewizorem LCD mogą wynieść nawet kilkaset złotych – tyle możemy zaoszczędzić.
Za pomocą specjalnych platform możemy porównać taryfy operatorów komórkowych oraz dostawców telewizji i Internetu, ceny opon i biletów lotniczych.
Dzięki dostępowi do bieżących informacji na temat promocji w okolicznych supermarketach oraz bonom zniżkowym zmniejszamy koszty codziennych wydatków. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze możemy przeznaczyć na przyjemności – tłumaczy Ewelina Fastyn z Finmarket.pl.
Polisa tańsza o tysiąc złotych
W Polsce rozwija się także rynek porównywarek finansowych. Sektor produktów finansowych jest skomplikowany i coraz bogatszy w oferty, a to stwarza zapotrzebowanie na platformy, które doradza i wskażą rzeczywisty koszt oferowanych usług.
Jak wyjaśnia Fastyn dzięki np. porównywarce ubezpieczeń kierowca ma możliwość dowiedzieć się, w której firmie ubezpieczeniowej otrzyma najtańsze OC.
Średnia cena OC w Polsce to 600 złotych a rozpiętość cenowa w tym segmencie wynosi nawet 2 tysiące złotych – to oznacza, że dzięki takiej porównywarce możemy zaoszczędzić nawet tysiąc złotych.
Porównuj przez smartfona
Już prawie co trzeci Polak ma smartfona i coraz częściej korzystając ze specjalnych aplikacji szybko i sprawnie porównujmy ceny. Smartfony służą do porównywania cen także w tradycyjnych sklepach i – dzięki nim płacimy mniej.
Porównywarki w sieci przyciągają osoby, które wiedza czego szukają, ale też wpłynęły na rynek i zmieniły podejście sprzedawców. Dziś sklepy świadome nowych narzędzi i siły ich działania zmuszone są obniżać ceny – a na tym zyskuje klient.
E- commerce w górę
Prognozy eksperckie zakładały, że polski rynek e-commerce urośnie w 2013 roku o około 20 proc – i te prognozy się sprawdziły. Rynek jest już wart 26,1 mld zł. - tłumaczy Ewelina Fastyn z Finmarket.pl.
Dlaczego kupujemy w internecie
Jak mówi, w internecie można znaleźć produkty dużo tańsze niż w normalnym sklepie, a zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas.
Kupują już nie tylko młodzi
Jeszcze do niedawna kupowała tam zwłaszcza młodzież w wieku 15-24 lat. Teraz najliczniejszą grupą użytkowników serwisów stanowią internauci w wieku 25-34 lat. W ostatnich latach zakupami w sieci interesuje się także coraz więcej osób powyżej 55. roku życia.
Co najczęściej kupujemy
Najczęściej w sklepach internetowych kupujemy książki, płyty i filmy, sprzęt RTV/AGD oraz odzież, biżuterie i dodatki.
Rośnie też odsetek osób kupujących online sprzęt i oprogramowanie komputerowe, a także sprzęt sportowy.
Coraz częściej korzystamy też z internetowych sklepów spożywczych. Liczba osób robiących zakupy spożywcze w sieci z roku na rok rośnie w tempie nawet kilku procent.
Lawinowo rośnie liczba e – sklepów
W ślad za popytem rośnie podaż , czyli lawinowo rośnie liczba sklepów internetowych. W tym roku ich liczba w kraju przekroczyła już 10 tys. i ten rynek rozwija się w bardzo szybkim tempie.
Justyna Golonko