Nowe Technologie

Użytkownicy preferują mobilny dostęp do Internetu

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2012 00:00
Informatyzacja polskiego społeczeństwa notuje dynamiczny wzrost. Jeszcze w 2003 r. tylko 33,7% gospodarstw domowych w Polsce posiadało komputer, a jedynie 16,9% miało dostęp do internetu. W 2011 roku odsetek ten wynosił odpowiednio 65% i 61% - wynika z III edycji raportu Internet 2K12.
Użytkownicy preferują mobilny dostęp do Internetu
Foto: Glow Images/East News

Ten stan to przede wszystkim zasługa ludzi młodych. Komputer z dostępem do sieci ma ponad 76% Polaków powyżej 16. roku życia oraz ponad 80% rodzin z dziećmi. Internet stał się podstawą funkcjonowaniaw dzisiejszym świecie. Wpływ na społeczną potrzebę stałego dostępu do sieci ma również rozwój urządzeń mobilnych.

 

Android numerem 1

 

Aktualnie światowym liderem na rynku systemów operacyjnych na urządzenia mobilne jest Google z Androidem. Pozycję najpopularniejszego systemu uzyskał także w Polsce. Jak wynika z badania gemiusTraffic, przeprowadzanego na potrzeby raportu Internet 2K12, liczba właścicieli smartfonów i tabletów z Androidem w marcu 2012 przekroczyła 2,5 mln użytkowników. Google wyprzedził konkurentów przede wszystkim dzięki możliwości wyboru spośród bogatej oferty produktów wykorzystujących jego system. Obecnie dostępnych jest około 600 modeli telefonów pracujących na Androidzie. Liderem jest Samsung, który w Polsce wygenerował najwięcej odsłon mobilnych zarejestrowanych przez system gemiusTraffic.

 

iOS się nie poddaje

 

Chociaż na polskim rynku jest ok. pięć razy więcej urządzeń pracujących na systemie Android niż iOS, to liczba odsłon generowanych przez urządzenia Apple wynosi w Polsce prawie 200 mln – mówi Krzysztof Piątek, Brand Manager, Internet Standard. Miesięcznie, z polskimi stronami WWW łączy się ponad 0,5 mln iPodów,iPadów oraz iPhone’ów. Oznacza to, że z urządzeń Apple korzystają najbardziej aktywni użytkownicy, którzy w pełni wykorzystują możliwości multimedialnych urządzeń – dodaje.

 

M-commerce - przewaga iOS

 

Wpływ na rywalizację pomiędzy systemami Google i Apple ma dynamiczny rozwój m-commerce, czyli segmentu zakupów internetowych dokonywanych przy pomocy urządzeń mobilnych. Wyraźny wzrost transakcji zawieranych za pośrednictwem telefonów i tabletów rozpoczął się w 2011 r. W Europie Zachodniej 75% transakcji mobilnych dokonywanych jest za pomocą urządzeń z logiem jabłka. Sytuacja zaczyna się jednak zmieniać. U zachodnich sąsiadów również widoczne są spadki udziału w rynku systemu iOS na rzecz Androida, który w ciągu ostatniego roku zyskał 9% i obecnie odpowiada za 21% transakcji.

 


  • W Polsce, jak pokazuje badanie zanox, ok. 30% transakcji mobilnych dokonano za pośrednictwem systemu Android, a 25% za pośrednictwem iPada, iPhone’a lub iPoda. Jednak wartość tych drugich jest zdecydowanie większa.



Czytaj także

W pogoni za internetową Europą

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2012 00:00
Jak Polska wypada na tle innych krajów w dostępie do Internetu? Z raportów Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Cyfrowej Agendy Europejskiej wynika, że nie mamy się czego wstydzić. Pod względem ilości nowych łączy Internetu szerokopasmowego zajmujemy czwarte miejsce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o systemach mobilnych

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2012 16:10
Osoby kupujące nowy telefon oprócz wyboru marki, muszą wybrać, jaki system będzie zarządzał aparatem. I to wcale nie jest decyzja łatwa.
rozwiń zwiń