Nowe Technologie

Czy testament w formie elektronicznej będzie ważny?

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2013 21:18
E-podpis ma w świetle polskiego prawa wartość wiążącą. Dokumenty sygnowane cyfrowo można nie tylko przesłać do urzędu, ale również kontaktować się przy ich użyciu z sądami administracyjnymi. Pomimo zaawansowanych zastosowań e-podpisu, nadal nie mamy możliwości sporządzenia w formie elektronicznej testamentu.
Czy testament w formie elektronicznej będzie ważny?
Foto: lic. CC

Tego stanu rzeczy nie zmienił nawet funkcjonujący od 2011 roku dobrowolny Notarialny Rejestr Testamentów.

Celem powołania elektronicznego rejestru testamentów było ułatwienie ujawnienia ostatniej woli po śmierci testatora. Elektroniczne archiwum ma zatem zmniejszyć ryzyko, że dokument zaginie lub ulegnie zniszczeniu, a co za tym idzie – pozostanie nieznany albo będzie ujawniony z opóźnieniem. W czasie tak zawrotnie postępującej cyfryzacji życia, stworzenie testamentu w formie elektronicznej wydaje się oczywistością. Chociaż liczba wydanych w Polsce popisów elektronicznych zbliża się do 1 miliona, przeciwko wykorzystaniu tego narzędzia w przypadku testamentu istnieją zdecydowane przeszkody prawne.

W myśl treści Kodeksu cywilnego, spadkodawca może sporządzić testament w ten sposób, że napisze go w całości pismem ręcznym, podpisze i opatrzy datą. Testament powinien być własnoręczny, tj. powinna go podpisać osobiście osoba spadkodawcy i nie można go w żaden sposób zastąpić. Nie można więc w tym przypadku zastąpić „ręki” spadkodawcy formą podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu – wyjaśnia Rafał Malujda, radca prawny, specjalista w zakresie prawa własności intelektualnej i nowych technologii.

Podpis elektroniczny nie może także zastąpić formy podpisów notarialnie poświadczonych czy formy samego aktu notarialnego. Aby zastosować e-podpis do sporządzania testamentów trzeba będzie poczekać, aż zmienią się odpowiednie przepisy regulujące formę dokumentu ostatniej woli.

Nieraz otrzymywaliśmy zapytanie od naszych klientów, czy podpisem elektronicznym będą mogli podpisać właśnie testament – mówi Mariusz Janczak koordynator marketingu produktowego Unizeto Technologies – E-podpis to wygodne i bezpieczne narzędzie zarówno do prowadzenia relacji biznesowych, jak i kontaktów z sektorem administracyjnym, nie dziwi więc częstotliwość podobnych zapytań.

Jak można zwiększyć pewność wykonania testamentu?

Na tę chwilę pozostaje nam zadbanie o umieszczenie testamentu w Notarialnym Rejestrze Testamentów (http://www.rejestrynotarialne.pl/).Wpis do rejestru jest bezpłatny i dobrowolny – testament nie znajdzie się tam, jeśli sami o to nie zadbamy. Wpisu, na wniosek testatora, dokonuje notariusz. Rejestr nie zawiera treści dokumentu, a jedynie potwierdzenie, że został on sporządzony. Informacja o zarejestrowaniu testamentu zostaje ujawniana dopiero po śmierci testatora. Dzięki temu (po okazaniu aktu zgonu) można sprawdzić fakt istnienia dokumentu.



autor: Robert Kamiński

Czytaj także

Sądy otwierają się na e-podpis

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2013 09:00
Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) wydał orzeczenie decydujące, że w kontaktach z sądami administracyjnymi można używać podpisu elektronicznego. Jest to krok w kierunku cyfryzacji obiegu dokumentów w całym wymiarze sprawiedliwości.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Aplikacje mobilne dla podpisu elektronicznego

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2013 14:06
Unizeto Technologies wprowadziło na rynek innowacyjne aplikacje na urządzenia mobilne do składania i weryfikacji podpisu elektronicznego opartego zarówno na certyfikatach kwalifikowanych, jak i niekwalifikowanych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Europejskie Forum Podpisu Elektronicznego

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2013 11:25
Dobiegło końca Europejskie Forum Podpisu Elektronicznego (EFPE) 2013, największa międzynarodowa konferencja w Europie na temat zagadnień e-podpisu i e-identyfikacji. W wydarzeniu wzięło udział 130 uczestników z 21 krajów.
rozwiń zwiń