Jak wynika z danych Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, ponad połowa przedsiębiorców nie traktuje sieci jako narzędzia docierania do międzynarodowych klientów oraz nie zdaje sobie sprawy z tego, jak duże możliwości promocji daje internet.
– Bardzo ważne jest, żeby umieć spojrzeć na swój biznes z większej odległości, ocenić strategicznie, co się dzieje w firmie, co się dzieje na rynku, jak najlepiej wykorzystać szanse, które się pojawiają i reagować na zagrożenia – mówi Adam Parfiniewicz, dyrektor obsługi małych i średnich przedsiębiorstw, członek zarządu BNP Paribas Banku Polska.
Zdaniem Adama Parfiniewicza, firmy tracą przez to wiele rynkowych szans. Podkreśla przy tym, że zmiany zachodzące dziś na rynkach są coraz częstsze, a czas na reakcję przedsiębiorców – coraz krótszy. To z kolei wymaga coraz większej dyscypliny w planowaniu rozwoju firmy i umiejętności wykorzystywania internetu zarówno jako środka komunikacji z klientami, jak i narzędzia do pozyskiwania zamówień, partnerów handlowych czy przeprowadzania analizy rynku.
– Przy pomocy tych narzędzi szukamy ważnych informacji, a potem na ich podstawie domykamy sprzedaż, ale jest też wiele innych funkcjonalności, przy pomocy których można swoją działalność optymalizować. Można szukać innych partnerów w internecie, można zbierać referencje na temat partnerów, można się posługiwać wiedzą i opracowaniami, które na temat poszczególnych partnerów czy rozwiązań produktowych różnych rynków są w sieci dostępne – tłumaczy.
- Tylko 31 proc. firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw ma swoją stronę internetową, a zaledwie 6 proc. – sklep internetowy w zagranicznej wersji językowej. Jeszcze gorzej wypadają w statystykach dotyczących promocji zagranicznej. W językach obcych reklamuje się jedynie 13 proc. firm, a co dziesiąty podmiot ma w planach podjęcie takich działań w przyszłości. Jednocześnie tylko co druga firma korzysta z tłumaczy internetowych, mimo że większość o nich słyszała (85 proc.).
Zdaniem Adama Parfiniewicza to właśnie umiejętność oceny sytuacji firmy i otoczenia oraz odpowiednie wykorzystanie nowych narzędzi są największymi wyzwaniami stojącymi dziś przed sektorem małych i średnich firm. Temu, jak im sprostać, będzie poświęcony cykl wykładów i spotkań w ramach Akademii Biznesu BNP Paribas. To pierwszy w Polsce program adresowany do właścicieli i kadry zarządzającej firm z sektora MŚP. Jak podkreśla członek zarządu banku, celem jest pomoc firmom w budowaniu ich przewagi konkurencyjnej, przy użyciu takich narzędzi, jak m.in. internet, optymalizacja podatkowa czy restrukturyzacja.
– Chcemy pomóc wykorzystać narzędzia, które być może nie zawsze są oczywiste, nie zawsze są intuicyjne, a jednak zgromadzone i pokazane w pewnej zamkniętej całości powinny dać przedsiębiorcom szansę na jeszcze lepsze prowadzenie swojego biznesu – wyjaśnia Adam Parfiniewicz. – Kolejny obszar to zarządzanie kosztami – skupiliśmy się na uniwersalnym dla każdej z branż temacie podatków. Chcemy pomóc przedsiębiorcom optymalizować ich koszty podatkowe.
autor: Infor/Informacja prasowa