Nowe Technologie

M-commerce: aplikacje napędzają sprzedaż w e-sklepach

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2013 12:52
Według najnowszych badań rozwiązania mobilne w polskich sklepach internetowych zwiększają sprzedaż, tak uważa aż 73 proc. właścicieli i menadżerów. Wykorzystanie mobilnych aplikacji i stron w e-sklepie to także dobry sposób na jego wypromowanie, twierdzi ponad trzy czwarte badanych. Dlaczego warto wprowadzić te rozwiązania już dziś i na co zwrócić uwagę podczas wyboru jednego z nich?
iPhone 5C
iPhone 5C

Co czwarty rodzimy sklep internetowy posiada stronę mobilną lub dedykowaną aplikację na smartfony, wynika z badań mGenerator.pl. Najpopularniejsze są strony zoptymalizowane na potrzeby smartfonów, które posiada 79 proc.  sklepów, deklarujących stosowanie rozwiań mobilnych. W tej grupie jedynie 13 proc. respondentów ma zarówno stronę mobilną, jak i aplikację. Najmniejszy odsetek stanowią te, które wykorzystują wyłącznie aplikacje mobilne – 8 proc.

Dlaczego warto być mobilnym?

Powodów do wdrożenia rozwiązań mobilnych jest wiele. Najważniejszy z nich to zwiększenie dostępności sklepu, na które wskazuje zdecydowana większość badanych – 71 proc. Jest to podyktowane chęcią zapewnienia dostępu do oferty sklepu w praktycznie każdych warunkach, np. w drodze do pracy, w przerwie na lunch czy podczas zakupów u konkurencji. Według 65 proc. badanych posiadanie takich rozwiązań wynika z konieczności dostosowania się do wymagań klienta, który już dziś dysponuje niezbędnymi narzędziami, pozwalającymi mu robić zakupy mobilne. Na trzecim miejscu, wśród korzyści wynikających z posiadania aplikacji mobilnych, znalazło się postrzeganie sklepu za bardziej innowacyjny. Te trzy elementy w konsekwencji przełożą się na zwiększenie sprzedaży oraz popularności e-sklepu.

Strona mobilna czy dedykowana aplikacja?

To najważniejsze pytanie, które zadają sobie sklepy, chcące wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom mobilnych klientów. Zdecydowana większość z nich skłania się ku stronom zoptymalizowanym na potrzeby smartfonów i tabletów. Część natomiast korzysta z obu tych rozwiązań naraz.

– Stając przed takim dylematem nie warto iść za większością, lecz przeanalizować własne potrzeby. Stworzenie aplikacji mobilnej jest oczywiście droższe, jednak daje sklepowi większe możliwości wykorzystania potencjału smartfona lub tabletu – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl. Poniżej przedstawiamy zestawienie najważniejszych cech, na które należy zwrócić uwagę dokonując takiego wyboru.

Jak powinna wyglądać strona mobilna?

Wyniki badania jasno mówią, że największy ruch w e-sklepach, wśród urządzeń mobilnych, generują smartfony i to na nich najczęściej skupiają się webmasterzy.

– Warto jednak pokusić się o stworzenie wersji również dla tabletów, które dzięki dużemu ekranowi dobrze radzą sobie z wyświetlaniem standardowej witryny, gdyż w ich przypadku dla użytkownika problematyczna staje się nawigacja. Strony i serwisy są projektowane głównie z myślą o użytkownikach komputerów, a co za tym idzie nie zakłada się, że ktoś będzie używał do ich obsługi palca zamiast myszki. Dlatego w wersji dla tabletów warto pomyśleć o większych przyciskach czy linkach, które łatwo będzie można nacisnąć palcem – tłumaczy Piotr Krawiec z mGenerator.pl.

Przedstawiciele sklepów internetowych są tego samego zdania, 95 proc. z nich uważa, że należy położyć na to nacisk. Ich zdaniem ważne jest także maksymalne skrócenie czasu ładowania takiej witryny, a co za tym idzie zmniejszenia ilości przesyłanych danych. Tylko co piąty sklep internetowy wskazuje konieczność wprowadzenie wszystkich funkcji dostępnych w standardowej wersji

Jak powinna wyglądać aplikacja mobilna?

Sklepy decydujące się na wdrożenie takiego rozwiązania muszą przede wszystkim wybrać systemy operacyjne, który chcą wspierać, gdyż dla każdego z nich będą musiały przygotować osobną aplikację. Obecnie dominuje system Android, który ma 75 proc. udziału w rynku według IDC. Tuż za nim znajduje się iOS z 17 proc. – Decydując się na wybór platform oraz mając na uwadze cele sprzedażowe w relacji do kosztu wdrożenia, skoncentrowałbym się właśnie na tych dwóch systemach. Mimo, że system iOS traci na popularności, to korzystają z niego bardziej zamożni klienci, którzy szybciej adaptują nowe trendy, a więc będą chętniej korzystać z zakupów mobilnych – radzi Piotr Krawiec z mGenerator.pl. W przypadku tabletów warto skupić się przede wszystkim na iPadzie, który ma ponad 80-procentowy udział w rynku oraz Androidzie – ponad 10 proc, według gemiusTraffic.

Wdrażając takie aplikacje warto, podobnie jak w przypadku smartfonów, skupić się na użyteczności. Według 53 proc. badanych, konieczne będzie również zadbanie o jak najmniejszy rozmiar aplikacji. To przełoży się na szybkość instalacji oraz mniejsze zużycie danych, w przypadku gdy użytkownik dysponuje jedynie połączeniem komórkowym lub nie jest w danym momencie w zasięgu Wi-Fi. Równie ważne jest także zapewnienie szybkości i niezawodności działania aplikacji. Jedynie co czwarty badany twierdzi, że należy w niej zawrzeć wszystkie funkcje dostępne na standardowej stronie.

 



autor: Jan Petersen

Czytaj także

Czego Polacy oczekują od płatności mobilnych?

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2013 08:00
Niemal 11 mln Polaków (31%) używa smartfonów, a 5% dokonuje za ich pomocą płatności. Wkrótce płacących telefonem może przybyć, jak wynika z badań First Data Corporation, już 38% ankietowanych z Polski używa aplikacji mobilnej swojego banku. To pierwszy krok na drodze do masowego upowszechnienia się m-płatności. Jakie są oczekiwania konsumentów wobec nowych technologii i instytucji finansowych?
rozwiń zwiń