Przygotowany z okazji Euro 2012 Indeks Nastrojów Społecznych IBM objął analizę milionów publicznych komentarzy w mediach społecznościowych. Dotyczyły one nie tylko samych meczy i zawodników, ale również miast-organizatorów, wśród których znajdował się Poznań.
- W pierwszym etapie, analitycy IBM wsparci przez rozwiązanie IBM Netezza zgromadzili i przeanalizowali treści, które pojawiły się w Internecie na ten temat Poznania w kontekście Euro 2012, a w drugim – wyselekcjonowali i uporządkowali te najbardziej istotne, dokonując jednocześnie jakościowej klasyfikacji. Na podstawie przeprowadzonej analizy było możliwe pogrupowanie komentarzy w zależności od ich nacechowania na pozytywne, neutralne i negatywne. Wybrano m.in. tematy, których dotyczyły pozytywne komentarze. W przypadku Poznania, najwięcej pozytywnych opinii dotyczyło mieszkańców miasta – było ich ponad 1/3. W dalszej kolejności użytkownicy serwisów społecznościowych chwalili komunikację, organizację, wyżywienie oraz zakwaterowanie. Najmniej pozytywnych głosów zebrały kwestia bezpieczeństwa oraz cen w Poznaniu.
„Jak pokazał Indeks Nastrojów Społecznych, dzięki narzędziom do analityki biznesowej z masy informacji pojawiających się na takich serwisach jak Facebook czy Twitter, można skutecznie wyciągnąć oparte na faktach wnioski. W ten sposób informacje, poddane odpowiedniej analizie, mogą zostać wykorzystane przez firmy w celu optymalizacji ich działań biznesowych” – mówi Grzegorz Puchawski, Kierownik ds. Rozwoju w Laboratorium Oprogramowania IBM.
Informatyka w analizie biznesowej
Narzędzia informatyczne mogą istotnie wzmocnić cele analityki biznesowej. Dzięki nim firmy są w stanie wyprzedzać zapotrzebowanie klientów, w odpowiednim momencie oferować im nowe usługi i produkty, a jednocześnie przewidywać problemy. Jak wynika z danych IBM, organizacje inwestujące w analitykę osiągają wyższe o 33 proc. przychody, notują 12 razy większe wzrosty zysków i osiągają zwroty większe o 32 proc. Doświadczenie IBM w zakresie analityki biznesowej zostało docenione przez firmę badawczą IDC, która w swoim raporcie „IDC MarketScape: Worldwide Business Analytics IT Consulting and Systems Integration Services 2012” uznała IBM za czołowego dostawcę narzędzi do analiz biznesowych na świecie.
- Jedną z firm, która wdrożyła rozwiązania do zarządzania informacją IBM, jest Volkswagen Poznań. Firma zdecydowała się na wybór oprogramowania WebSphere Portal, pozwalającego na stworzenie środowiska WWW sprzyjającego budowaniu i rozwijaniu biznesu społecznościowego. Rozwiązanie zapewnia obsługę przepływów prac, zarządzania treścią, bezpieczeństwa oraz skalowalności.
Poznań – rynkiem wzrostu
IBM zwiększa swoją aktywność na dynamicznie rosnącym rynku Wielkopolski. Firmy z tego regionu stają się coraz bardziej konkurencyjne i chętniej rywalizują na rynkach globalnych. Aby przygotować się do nowych wyzwań, firmy bardziej świadomie sięgają po narzędzia informatyczne, które wspierają ich rozwój.
„Chcemy wzmocnić naszą obecność w Poznaniu i Wielkopolsce, poprzez zacieśnienie współpracy z lokalnymi partnerami biznesowymi, aby lepiej i bardziej kompleksowo obsługiwać naszych kluczowych klientów, działających na tym rynku i aby nawiązać współprace z firmami, z którymi dotąd nie mamy wspólnych doświadczeń” – powiedziała Iwona Wciślak, Dyrektor ds. Rozwoju Terytorialnego, IBM Polska. IBM ma od lat swoją siedzibę w Poznaniu. Firma będzie umacniać swoje struktury handlowe w tym regionie oraz rozwijać ofertę skierowaną do tego rynku, w której skład wchodzą nowoczesne rozwiązania serwerowe, systemy informatyczne, oprogramowanie oraz usługi.