Słownik Frekwencyjny Polskiego Facebooka rejestruje częstość użycia poszczególnych wyrazów osobno przez fanów i administratorów profili firmowych na Facebooku.
Język używany w komunikacji na Facebooku między marką a fanem, zdecydowanie różni się od języka stosowanego w kontaktach między marką a klientem face to face. Na Facebooku raczej nikt nie napisze „Droga Pani”. Marki zwracają się do swoich fanów jak do znajomych i jest to standardem, bez względu na rodzaj działalności marki. Tak samo, bezpośrednio, fani zwracają się do marki.
- Ewidentnie zarówno administratorzy jak i użytkownicy polskiego Facebooka uznali, że jest on obszarem względnej swobody językowej, w której obowiązują raczej nieformalne reguły gry - komentuje Magdalena Górak, założycielka butiku komunikacji Profeina.
Jak wynika z Facebookowego Słownika Frekwencyjnego, dobór słów najczęściej używanych przez markę i fanów jest dość zbliżony. Wśród najczęściej używanych przez markę słów znalazły się: „dziś”, „nasz”, „nasi”, „zapraszać” czy „gratulować”, natomiast wśród fanów znalazły się np.: „dziękować”, „pozdrawiać”, „lubić”.
Słowo „mieć” prowadzi we wszystkich przebadanych kategoriach: odzież, telekomunikacja oraz żywność i pojawia się regularnie w każdej dziesiątce najpopularniejszych słów. Zaraz po słowie „mieć” plasuje się „http”, co wskazuje na skłonność fanów do dzielenia się ciekawymi linkami.
Konkursy, konkursy ...
Co ciekawe, w kategoriach telekomunikacja i żywność administratorzy kuszą swoich fanów dużą liczbą konkursów, często przywołując to słowo, podczas gdy w odpowiedzi fanów słowa „konkurs” czy „nagroda” pojawiają się zdecydowanie rzadziej. Z kolei w kategorii odzież to fani często wspominają o konkursach, promocjach i kuponach.
- Wydawałoby się, że ACTA zdominowała cały polskojęzyczny Facebook na początku roku, jednak badanie dowiodło, że taka opinia jest jednak na wyrost. – W badaniu Sotrender i Profeiny słowo „ACTA” pojawiło się w wypowiedziach fanów zaledwie 48 razy w kategorii żywność , a 118 razy użyte zostało przez fanów kategorii telekomunikacyjnych. Tymczasem administratorzy zupełnie nie odnosili się do tego tematu – komentuje dr Jan Zając, współtwórca Sotrender.
Marek posiadających swój fanpage ciągle przybywa i obecnie samych tylko komercyjnych profili jest na polskojęzycznej wersji Facebooka ponad 70 tysięcy. Dobra komunikacja na Facebooku jest ważna m.in. ze względu na Edgerank, czyli współczynnik wpływający na to, jakie posty są wyświetlane na tablicach użytkowników Facebooka. Wobec natłoku publikacji pojawiających się na Facebooku, zaistniała potrzeba wprowadzenia mechanizmu, który będzie selekcjonował wpisy i premiował te wartościowe. Wiele komunikatów wysyłanych przez marki na fanpage’ach w ogóle nie dociera do fanów. Warto więc dbać o jakość komunikacji, bo tylko wtedy marka może zostać zauważona. Słownik dostępny jest na stronie
O badaniu:
Słownik Frekwencyjny Polskiego Facebooka został stworzony w oparciu o dane Sotrendera. Dane obejmują okres od 01-09-2011 do 29-02-2012. Przeanalizowane zostały trzy kategorie produktowe: Odzież, Telekomunikacja i Żywność.
Uwzględniono fanpage - facebookowe profile firm - znajdujące się w swoich kategoriach w Top15 wg liczby fanów, w lutym 2012 r. (por. Fanpage Trends Polska Luty 2012) W badaniu uwzględniono treść wpisów prowadzących i wpisów fanów. Z zestawień usunięto znaki niealfanumeryczne oraz słowa krótsze niż 4 znaki. Wyodrębnione w ten sposób wyrazy sprowadzono do podstawowych form gramatycznych przy pomocy programu Morfeusz )
O autorach słownika:
Profeina (www.profeina.pl)- butik komunikacji i PR – od roku tworzony z damskim uporem i wdziękiem, ściśle wyspecjalizowany w obsłudze internetowych przedsięwzięć.
Sotrender dawniej Fanpage Trender (www.sotrender.com) to narzędzie analityczne pomagające zwiększyć skuteczność działań marketingowych na Facebooku, stworzone w Polsce przez zespół doświadczonych badaczy Internetu ze SmartNet Research&Solutions (www.snrs.pl) i używane obecnie w 14 krajach przez wiodące agencje reklamowe, korporacje i wydawców internetowych.