Amerykańscy analitycy prognozowali, że w pierwszym kwartale 2012 sprzedaż komputerów osobistych spadnie o 1,2 proc. Specjaliści byli zmuszeni zweryfikować swoje przewidywania, ponieważ rynek zanotował wzrost o 1,9 proc. W drugim kwartale wyniki sprzedaży były prawie identyczne z tymi z poprzedniego roku, gdzie zanotowano spadek 0,1 proc.Tym niemniej błąd w szacunkach pracowników Gartner przyciągnął uwagę osób związanych z IT i był impulsem do refleksji nad przyszłością branży. Obecnie największą nadzieję na duży wzrost sprzedaży PC, wiąże się z rynkami wschodzącymi – chińskim i indyjskim.
Chiny najważniejsze dla PC
Mieszkańcy Państwa Środka stanowią najliczniejszą grupę Internautów na świecie. Jest to też najatrakcyjniejszy rynek zbytu dla komputerów osobistych. Co ciekawe, według raportu Gartnera sprzedaż w tym kraju była niższa od oczekiwanej, co wytłumaczone zostało spowolnieniem rozwoju gospodarczego Chin. Podobnie sytuacja wygląda w Indiach. Sprzedaż wzrosła mocno, jednak i tak poniżej oczekiwań.
- Skoro liczba nabywców na dwóch najbardziej obiecujących rynkach była mniejsza od spodziewanej, to nasuwa się pytanie: skąd te nieoczekiwane i optymistyczne wyniki? Z badania możemy dowiedzieć się, że poprawa sprzedaży nastąpiła w Europie i na Bliskim Wschodzie. Rezultaty na Starym Kontynencie są szczególnie zaskakujące. Po pierwsze w Europie nadal trwa kryzys ekonomiczny, który nie pozostaje bez wpływu na branżę IT. Po drugie rynek europejski (zwłaszcza zachodni), na przestrzeni ostatnich lat odnotowywał spadki sprzedaży. Dlaczego? Ponieważ klienci zaczęli korzystać z urządzeń mobilnych.
Rynek PC a urządzenia mobilne
Do spadku zapotrzebowania na komputery osobiste bezpośrednio przyczynił się wzrost popularności urządzeń mobilnych. W swoich badaniach Gartner zaznaczył zmianę we wzorcu zachowań konsumentów. Z części usług, które do niedawna były domeną PC, klienci coraz częściej korzystają za pośrednictwem smartfonów i tabletów. Odbieranie e-maili, korzystanie z Internetu i portali społecznościowych w niektórych przypadkach jest wygodniejsze i prostsze przy użyciu urządzeń mobilnych. Stawia to dodatkowe wyzwanie przed producentami oprogramowania i komputerów osobistych. Ostatecznie konsument wybierze urządzenie, które najlepiej będzie spełniało jego potrzeby.Produkt przede wszystkim ma działać szybko, interfejs powinien być intuicyjny i wygodny dla użytkownika, a najlepiej byłoby, gdyby w trakcie korzystania z urządzenia, klient po prostu dobrze się bawił.
Przyszłość w ultrabookach?
W najbliższych latach istnieje spora szansa, na to że rynek laptopów zostanie zdominowany przez nowe Ultrabooki . To, do jakich zadań zostaną przeznaczone, będzie zależało od ich wydajności.
„Ponieważ w obudowie PC jest więcej miejsca, wymagający użytkownik może zainstalować nawet 4 karty graficzne. W przypadku laptopów jest to niemożliwe. Jeżeli chodzi o procesory mobilne, to mimo zastosowanie tej samej architektury wersje standardowe są zwykle wydajniejsze. Dodatkowo, częstym problemem przenośnych komputerów jest zapewnienie odpowiedniego chłodzenia podzespołów podczas dłuższej i intensywnej pracy. Także pod tym względem PC oferuje wiele rozwiązań np. możliwość zainstalowania dodatkowych wentylatorów lub nawet wodnego chłodzenia. Oprócz tego, osoby, którym zależy na wydajności, doceniają szersze możliwości konfiguracji i modernizacji, które oferują komputery stacjonarne” – wyjaśnia Łukasz Styliński, Project Manager marki iBOX
Przyszłość PC
Wszystko zależy od tego, jak szybko będą rozwijać się poszczególne technologie i jak zostaną one dostosowane do potrzeb użytkowników. Przykładem może być tzw. cloud computing. Poszerzenie możliwości oferowanych przez chmury obliczeniowe, może spowodować, że posiadanie własnego urządzenia, na którym uruchamiamy programy, nie będzie już konieczne.
- Jeżeli jednak cloud computing nie zostanie przyjęty jako standard, jednym z kluczowych czynników kształtujących rynek będzie miniaturyzacja podzespołów. Jeżeli podobną wydajność będzie można uzyskać w przypadku smartfonów, to nietrudno wyobrazić sobie wersję „Pro” takich urządzeń, do których możliwe będzie podłączenie monitora, klawiatury i myszki. Pytanie, jak największe firmy związane z branżą PC odpowiedzą na zmiany rynkowe i co będą w stanie zaproponować użytkownikom. Kamieniem milowym będzie bez wątpienia premiera nowego systemu operacyjnego Microsoftu. Oprócz tego producenci komputerów osobistych bez wątpienia coraz więcej uwagi będą poświęcać rynkom rejonu Azji i Pacyfiku.
Na razie tak do końca nie wiadomo, jak można odczytywać wzrost sprzedaży PC. Czy są to jedynie wahanie rynku? A może trend się utrzyma? Trudno przewidzieć jak te procesy wpłyną na polski rynek, ale jedno jest pewne – szykują się zmiany!