Nowe Technologie

30. lat ochrony z Mountain View

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2012 00:00
Najbardziej znany z marki Norton, założony w 1982 Symantec, w ostatnim trzydziestoleciu stał się jednym z liderów rynku oprogramowania zabezpieczającego. Symantec zaczynał od 100 tysięcy dolarów kapitału a dzisiaj zatrudnia ponad 20 000 pracowników i generuje roczne obroty w wysokości ponad 6 mld dolarów.
Symantec
Symantec

„Niewiele firm może poszczycić się 30-letnią obecnością na rynku teleinformatycznym.W ciągu trzech dekad Symantec nie tylko sprostał wyzwaniom związanym z dynamicznym wzrostem spółki, ale umocnił się na pozycji lidera w dziedzinie ochrony cyfrowych informacji” – powiedziała Jolanta Malak, Country Manager w Symantec Poland.


Polskie 13 lat


W tym roku, podczas konferencji Symantec.Future, producent rozwiązań ochronnych obchodzi również 13. urodziny prowadzenia działalności w Polsce. Kierowana przez Jolantę Malak firma Symantec Poland nie tylko prowadzi procesy sprzedaży produktów i usług informatycznych na lokalnym rynku, ale stanowi także strategiczny ośrodek dla całej korporacji. W Polsce rozlokowane zostały działy wsparcia technicznego dla klientów korporacyjnych oraz usług wewnętrznych („Shared Engineering Services”). Dzisiaj Symantec Poland zatrudnia blisko 150 specjalistów IT.


1982: Powstanie Symantec Corporation


Firma Symantec została założona wiosną 1982 roku dzięki Gary’emu Hendrixowi, którego starania doprowadziły do wydzielenia z firmy Machine Intelligencje Corporation działu biznesowego, zajmującego się tworzeniem aplikacji do wydawania poleceń komputerowych w naturalnym języku. Nazwa Symantec pochodzi od kombinacji trzech wyrazów: „syntax” (składnia), „semantics” (semantyka) oraz technology” (technologia).


W trakcie pierwszych ośmiu lat swojej działalności firma skupiała się na rozwiązaniach do obsługi baz danych, zarządzania sieciami oraz narzędziami programistycznymi i użytkowymi. Niszą oprogramowania antywirusowego po raz pierwszy Symantec zainteresował się w 1989 roku, wypuszczając na rynek program Symantec AntiVirus for Macintosh.



  • Produkt ten tylko w trakcie pierwszego miesiąca debiutu na rynku sprzedał się w 100 000 kopiach. Sukces sprzedażowy pierwszego produktu antywirusowego skłonił Symanteca do intensyfikacji działań w tym segmencie. W roku 1990 spółka z Kalifornii przejęła firmę Certus Corporation – wydawcę popularnego programu antywirusowego Novi – oraz niewielką wówczas jeszcze firmę Peter Norton Computing – znanego i czołowego producenta programów użytkowych.



  • W 1995 roku, pierwszego dnia premiery „Windows 95”, Symantec wprowadził na rynek dedykowane temu systemowi oprogramowanie antywirusowe marki Norton. Wraz rozwojem znaczenia i upowszechnienia Internetu, w 1996 roku Symantec jako pierwszy producent zaprezentował technologię LiveUpdate, pozwalającą klientom na ściąganie aktualizacji programu, sygnatur wirusów czy reguł dla zapory ogniowej. Również jako pierwsza firma, Symantec przedstawił zintegrowany pakiet ochronny, Norton Internet Security dla klientów indywidualnych oraz Symantec Endpoint Protection dla biznesu.


Akwizycje


 Choć najpowszechniej znana akwizycja dotyczyła firmy Peter Norton Computing,  najważniejsze i największe przejęciaw tamtym okresie związane były z firmami Axent Technologies (2000) i Vertias (2005). Pierwsze z nich, warte 975 milionów dolarów, wzbogaciło Symantec o doświadczony, 700-osobowy dział sprzedaży, bazę klientów korporacyjnych i sektora publicznego oraz nowe produkty. Z kolei zakup Veritasa, który wyceniono na 10,2 miliarda dolarów, wniósł do firmy ok. 7000 specjalistów z doświadczeniem w dziedzinie pamięci masowych – a tym samym niemal podwoił liczbę pracowników do ponad 16 000 oraz zwiększył przychody do poziomu 4,6 miliarda dolarów.



  • Przejęcie Veritasa było kolejnym krokiem w kierunku realizacji strategii wyznaczonej przez prezesa Johna W. Thompsona (powołany na to stanowisko w 1999 roku), zmierzającej do uczynienia z Symanteca „wybitnej firmy w dziedzinie bezpieczeństwa internetowego”. Dzięki Veritasowi Symantec zyskał w swoim portfolio rozwiązania do tworzenia kopii zapasowych i utrzymania dostępności systemów informatycznych – w tym będące sztandarowymi produktami, Backup Exec i NetBackup. W 2010 roku miała miejsce inna znacząca akwizycja – Symantec przejął firmę Verisign. W efekcie zmienił również swoje logo, które uwzględnia charakterystyczny znak „V” będący najbardziej rozpoznawalnym symbolem bezpieczeństwa w sieci.


1999: Symantec w Polsce


Polskie przedstawicielstwo rozpoczęło swoją działalność w 1999 roku – początkowo jako kilkuosobowa grupa odpowiedzialna za sprzedaż i wsparcie techniczne na miejscu. Jednym z pierwszych pracowników lokalnego Symanteca była Ewa Kellner, która pracuje w firmie do dziś i jest obecnie odpowiedzialna za sprzedaż produktów marki Norton w Europie Wschodniej. W ciągu 13 lat kilkuosobowe biuro rozwinęło się do liczącego blisko 150 specjalistów oddziału o strategicznym charakterze.


2012: Symantec Poland strategiczny punkt


Dział wsparcia technicznego produktów Symantec dla klientów korporacyjnych został założony w 2007 roku. Poza rozwiązywaniem bieżących problemów technicznych, pomaga również w procesach instalacji i konfiguracji oprogramowania dla biznesu. Dodatkowo współpracuje z działami badań i rozwoju przy wdrażaniu i testowaniu nowych rozwiązań. Obecnie dział wsparcia technicznego liczy blisko 60 specjalistów dedykowanych różnym produktom, takim jak Backup Exec czy PGP Encryption. Drugi ze strategicznych działów, „Shared Engineering Services” (SES) oferuje wiele usług wewnętrznych, z których główne to lokalizacja produktów na języki europejskie, usługi interlokalizacji – czyli zapewnienie aplikacjom możliwości obsługi wielu językówi umożliwienie ich późniejszego przetłumaczenia – oraz dostosowywanie produktów do wymagań lokalnych rynków. Warszawski SES zatrudnia ponad 30 specjalistów.



Czytaj także

Polska w czołówce zagrożonych atakami

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2012 00:00
Symantec opublikował 17. wydanie Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa w internecie (ang. Internet Security Threat Report, Volume 17). Raport ujawnia 81-procentowy wzrost ataków wykorzystujących złośliwe oprogramowanie przy mniejszej o 20 proc. ilości luk w zabezpieczeniach. Ponadto z opracowania firmy Symantec wynika, że ukierunkowane ataki rozprzestrzeniają się na organizacje każdej wielkości, coraz częściej dochodzi do naruszeń bezpieczeństwa danych, a cyberprzestępcy skupiają się na urządzeniach mobilnych.
rozwiń zwiń