Wzrośnie strategiczna pozycja mediów społecznościowych w obsłudze klienta oraz znaczenie usług i narzędzi analitycznych. Choć media zapowiadają koniec kryzysu gospodarczego, w 2014 roku firmy nadal będą poszukiwały możliwości zmniejszenia kosztów operacyjnych przy równoczesnym zachowaniu wysokiej konkurencyjności i jakości usług. Ten trend wpłynie na popularyzację innowacyjnych technologii, takich jak aplikacje chmurowe.
Wykorzystanie urządzeń mobilnych i usług analitycznych
W 2014 roku wzrośnie nacisk na obsługę klienta za pośrednictwem urządzeń mobilnych i wyspecjalizowanych aplikacji — wiele czołowych przedsiębiorstw skupi inwestycje i prace deweloperskie na tym szczególnym obszarze. Zachowanie spójnego kontekstu informacji w komunikacji z klientem w różnych mediach, niezależnie od wykorzystywanego urządzenia, wymusi ściślejszą niż do tej pory współpracę działów marketingu i obsługi klienta.
- Według szacunków Interactive Intelligence około 60 proc. przedsiębiorstw planuje zainwestować w mobilny kanał komunikacji, aby zwiększyć jakość obsługi klienta. Inwestycje mają na celu zarówno stworzenie nowych aplikacji mobilnych, jak i ulepszenie istniejących, ponieważ niektóre firmy używają tego kanału już od kilku lat.
- Wzrośnie też liczba rozwiązań analitycznych, które pozwalają uzyskać dokładniejszy obraz zachowań i oczekiwań klientów. To z kolei przełoży się zwiększone zapotrzebowanie na szybsze platformy obliczeniowe, a technologie takie jak przetwarzanie w pamięci i kolumnowe bazy danych znajdą powszechne zastosowanie.
Strategiczne podejście do mediów społecznościowych
Choć przedsiębiorstwa inwestują w kampanie marketingowe w sieciach społecznościowych, nie wszystkie posiadają spójną strategię budowy wizerunku, obejmującą ten kanał na równi z innymi sposobami komunikacji. Głównymi problemami, z jakim zmagają się firmy, jest kwestia uwzględnienia mediów społecznościowych w szerszych inicjatywach komunikacyjnych, umiejętność dyskutowania na drażliwe tematy, zapobieganie rozpowszechnianiu niedokładnych informacji oraz identyfikowanie rzeczywistych klientów wśród uczestników sieci społecznościowych. Należy oczekiwać, że w przyszłym roku strategiczna pozycja mediów społecznościowych w komunikacji z klientem będzie systematycznie rosła.
autor: Mariola Czapkiewicz