Nowe Technologie

Fakty i mity o chmurze

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2012 00:00
Wokół cloud computingu narosło wiele mitów. Jedną z przyczyn stosunkowo wciąż małej popularności rozwiązania chmurowego wśród polskich przedsiębiorców jest nieświadomość istnienia tego narzędzia, bądź niewłaściwe jego rozumienie. Razem z Jakubem Wietrzykiem, specjalistą od nowych technologii wfirma.pl, lidera wśród platform księgowości internetowej systematyzujemy wiedzę na ten temat.
Cloud Computing
Cloud ComputingFoto: Glow Images/East News

 

Mit: aPlikacja w chmurze jest mniej wartościowa

 

Aplikacja dostępnaw chmurze na pewno odróżnia się od standardowego, udostępnianego w tradycyjny sposób oprogramowania. Przede wszystkim jest zoptymalizowana, tak aby dobrze działać w tym modelu. Pod względem funkcjonalności wersje „chmurowe” nie różnią się jednak od tego co oferują tradycyjne systemy. Podobnie jak w przypadku oprogramowania instalowanego lokalnie korzystanie z usługi w modelu SaaS również pozwala dodać nowe funkcjonalności, zwiększyć moc obliczeniowąi dopasować oprogramowanie do potrzeb użytkownika.

 

Fakt: można migrować z chmury do chmury

 

To prawda i oczywiście to bardzo dobrze, bo jak w przypadku każdej usługi klient powinien mieć prawo w razie niezadowolenia do rezygnacjiz dostawcy rozwiązania. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku bazy danych migracja może potrwać trochę dłużej. Migracją pomiędzy chmurami orazz wewnętrznych centrów przetwarzania danych do chmury zajmują się specjalizujące się w tym firmy.

 

Mit: małe przedsiębiorstwa  nie potrzebują oprogramowania w chmurze

 

Nowoczesne narzędzia informatyczne w biznesie już dawno przestały być postrzegane jedynie jako domena firm o rozbudowanej strukturze. Inwestowaniew IT to coraz częściej być albo nie być małych i mikrofirm, które rywalizują ze sobą na rynku. O ile standardowe rozwiązania informatyczne są często poza zasięgiem małych podmiotów gospodarczych, to modele „cloud” pozwalają mikrofirmom unowocześnić zarządzanie biznesem. Mówiąc o oprogramowaniu w chmurze trzeba podkreślić, że to nie tylko oszczędność czasu, łatwy dostęp, mobilność, ale również znaczne ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem zaplecza i kupnem licencji na oprogramowanie. Dlatego też udostępnianie aplikacji w chmurze jest dla małej firmy jeszcze bardziej opłacalne niż dla dużego podmiotu, który posiada większy budżet na informatyzację. Oprogramowanie online pozwala zatem nawet niewielkim firmom funkcjonować na rynku i być bardziej konkurencyjnymi.

 

Fakt: SaaS to outsourcing

 

W pewnym sensie można w ten sposób zakwalifikować tę usługę, ponieważ oprogramowanie udostępnia nam zewnętrzna firma za comiesięczną opłatą. W odróżnieniu jednak od outsourcingu udostępnianie aplikacji w modelu SaaS nie oznacza jednocześnie przekazania ściśle określonego procesu lub procesów konkretnej firmie na określony czas.

 

Mit: wszystkie aplikacje są już dostępne w chmurze

 

Niestety nie jest to prawdą, chociaż w ostatnim czasie ten rynek intensywnie się rozwija. Na postępie w tej sferze zależy przede wszystkim producentom oprogramowania. Ostra konkurencja oraz rywalizacja o klienta na rynku aplikacji biznesowych stale wymusza wprowadzania nowych systemów w chmurę. Przystosowanie więc tradycyjnego oprogramowania do modelu SaaS jest tylko kwestią czasu. Nie ma jednak pewności czy wszystkie aplikacje będą udostępniane w modelu chmury. Wówczas pozostanie tylko instalowanie ich lokalnie.

 

Fakt: cloud computing to nie tylko oprogramowanie

 

Model cloud oferuje również inne typy usług. Wyróżniamy zasadniczo trzy rozwiązania chmurowe. Oprócz udostępniania oprogramowania (SaaS), możliwe jest „wynajęcie” m.in. infrastruktury informatycznej, czyli w skrócie (IaaS). Polega to na udostępnianiu danej firmie całej infrastruktury informatycznej, czyli sprzętu, oprogramowania i serwisu. Z kolei w modelu PaaS (Platform as a Service) dostawca udostępnia danej firmie kompletną sprofilowaną wg potrzeb klienta platformę aplikacji. Wybór modelu zależy od indywidualnych potrzeb firmy.



Czytaj także

Jak technologia Cloud zmieni rynek IT

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2012 23:00
Analitycy rynku IT są niemal jednogłośni: Cloud Computing to przyszłość w obszarze użytkowania systemów klasy ERP. Czy chmura wyprze usługi outsourcingowe i jakim firmom może przynieść największe korzyści - wyjaśnia Piotr Krzysztoporski, Consulting Director z Epicor.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Chmura rządzi

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 23:00
Cloud computing wciąż zyskuje na popularności. Coraz więcej przedsiębiorstw rozważa wykorzystanie tego modelu przetwarzania danych do zwiększenia wydajności środowisk IT. Chmury prywatne mogą zoptymalizować alokację zasobów, poprawić zarządzanie i monitorowanie, umożliwiając świadczenie lepszych usług użytkownikom infrastruktury IT.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wirtualizacja i chmura w sektorze MSP

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2012 23:00
Małe i średnie firmy na całym świecie planują w 2012 roku wdrożenie wirtualizacji serwerów w tempie szybszym niż duże przedsiębiorstwa. Mimo to wykazują one liczne braki w procesach tworzenia kopii zapasowych i przywracania po awarii dla serwerów wirtualnych. Tymczasem wcześniejszy entuzjazm dla infrastruktury chmurowej, przynajmniej jak do tej pory, nie znalazł swojego odbicia w rzeczywistości.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co jest najważniejsze w chmurze

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2012 00:00
VMware przedstawił wyniki najnowszych globalnych badań nad upowszechnianiem się rozwiązań chmurowych. Badanie przeprowadzono wśród osób podejmujących decyzje w zakresie IT zaś respondenci pochodzili z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Pytani wskazali, że w ciągu następnych 18 miesięcy zamierzają przeznaczyć niemal jedną trzecią rocznego budżetu IT na przetwarzanie w chmurze.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Więcej chmury dla dużych

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2012 00:00
Dział usług dla przedsiębiorstw HP (HP Enterprise Services) rozszerzył ofertę usług przetwarzania w chmurze dla dużych przedsiębiorstw (Enterprise Cloud Services) o zarządzanie chmurą prywatną oraz narzędzia do zapewnienia ciągłości prowadzenia biznesu oraz ujednoliconą komunikację. 
rozwiń zwiń