W Polsce jest około 53,9 miliona aktywnych kart sim i prawie 20 milionów internautów. W związku z tym nie dziwi fakt, że dwa najpopularniejsze kanały wykorzystywane w marketingu mobilnym to SMS-y oraz wiadomości e-mail. Obie formy komunikacji mają cechy wspólne takie jak możliwość zdefiniowania grupy docelowej pod kątem cech demograficznych czy zainteresowań, czy szybkość doręczenia wiadomości. Istnieje jednak wiele różnic pomiędzy tymi dwoma formami kontaktu elektronicznego, które wskazują na wyższą skuteczność wiadomości SMS w kampaniach marketingowych.
Pierwsza istotna różnica w kontekście kampanii marketingowych między wiadomościami SMS i wiadomościami e-mail to współczynnik otwieralności wiadomości. Jak pokazują dane firmy badawczej Frost&Sullivan, aż 98% wiadomości SMS jest czytana w czasie do 15 minut od odebrania, podczas gdy tylko 22% wiadomości e-mail jest kiedykolwiek odczytywana. Wpływ na taki stan rzeczy ma fakt, że telefon jest urządzeniem, które użytkownik ma cały czas przy sobie i odbieranie SMS-ów jest jedną z najbardziej podstawowych jego funkcji. Druga kwestia to różnego rodzaju filtry antyspamowe w skrzynkach e-mail, które dość skutecznie blokują przesyłanie niechcianej korespondencji na konto użytkownika.
Druga istotna różnica to skuteczność wiadomości SMS i e-mail. Jak wynika z analiz firm badawczych Portio i Radicati przeciętny miesięczny ruch na skrzynce e-mail i SMS konsumenta w roku 2012 wynosił około 1650 wiadomości e-mail i tylko 112 SMS-ów. Różnica wynika z faktu, że numer telefonu jest traktowany przez użytkowników bardziej osobiście i niechętnie jest udostępniany innym, nieznanym podmiotom. Ilość nie przekłada się jednak na skuteczność kampanii. Współczynnik odpowiedzi na reklamę wysłaną za pośrednictwem wiadomości SMS jest trzykrotnie wyższy niż w przypadku wiadomości e-mail i wynosi 8%.
„Komunikacja marketingowa za pośrednictwem wiadomości SMS jest efektywnym sposobem zwrócenia uwagi konsumentów na ofertę firmy. W krótkiej i prostej wiadomości trzeba zawrzeć najważniejsze informacje, a dzięki temu taki przekaz jest łatwy do odbioru dla klienta. Z tego narzędzia korzysta często branża finansowa czy sieci handlowe, przesyłając swoim klientom informacje o nowych produktach, promocjach czy rabatach. Rozwiązanie może być wykorzystywane jako jeden z kanałów komunikacji do przyszłych klientów jak i do uczestników różnego rodzaju programów lojalnościowych. Sam proces tworzenia komunikatu jest znacznie łatwiejszy niż w przypadku innych form reklamowych i nie wymaga wsparcia ze strony grafika czy programisty. Forma komunikacji SMS-owej jest również bardziej efektywna finansowo. Zdecydowana większość SMS-ów jest otwierana, w związku z tym, jednostkowy koszt wysyłki wiadomości jest prawie równy kosztowi jej otwarcia. W przypadku kampanii e-mail marketingu jednak większość wiadomości nie jest otwierana. Dla marketera to bardzo istotna informacja, gdyż może łatwo oszacować koszty dotarcia z komunikatem do oczekiwanej liczby potencjalnych klientów” - komentuje Marcin Papiński, Business Development Director w Infobip.
Sposobów na wykorzystanie wiadomości SMS w marketingu mobilnym jest kilka. Bardzo popularne jest przesyłanie wiadomości o zniżkach i promocjach w punktach handlowych. Z badania przeprowadzonego w ostatnim okresie przez Millward/Brown wynika, że 80% ankietowanych osób jest zainteresowanych otrzymywaniem tego typu informacji. Natomiast z badań firmy badawczej Nielsen wynika, że aż 46% osób dokonuje zakupów pod wpływem SMS-a reklamowego. Komunikacja SMS-owa często wykorzystywana jest także w przypadku różnego rodzaju konkursów, quizów czy też w programach lojalnościowych.
Masowa wysyłka wiadomości SMS, oferowana przez Infobip, umożliwia przekazanie komunikatu do określonej grupy nawet kilku milionów użytkowników. Infobip oferuje swoim klientom dedykowaną, podłączoną z bezpośrednim dostępem do operatorów telekomunikacyjnych bramkę, która zapewnia możliwość samodzielnego przygotowania masowej wysyłki komunikatów.
autor: Robert Kamiński