Nowe Technologie

Mobile w Europie Środkowo-Wschodniej

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2012 00:00
Smartfon i tablet zaczyna rządzić w sieci Europy Środkowo-Wschodniej. Pierwszy wciąż jest Apple ale inni, być może lepsi, ścigają Cupertino. Wśród grupy jest pościgowej liderem jest Samsung.
Mobile w Europie Środkowo-Wschodniej
Foto: Glow Images/East News

 

„Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest wzmożona konkurencja wśród producentów urządzeń przenośnych, a także polepszająca się jakość i szybkość mobilnego transferu danych w korzystnej cenie” – podkreśla Krzysztof Rosiński, Kierownik ds. Badań i Rozwoju Gemius SA.

 


  • Ruch mobilny rozwija się w Europie Środkowo-Wschodniej w imponującym tempie. W grudniu 2011 ok. 4% odsłon monitorowanych przez narzędzia web analytics firmy Gemius dokonanych zostało z urządzeń mobilnych. Udział odsłon mobilnych we wszystkich odsłonach generowanych w regionie CEE wzrósł na przestrzeni sześciu miesięcy aż o połowę (grudzień 2011-czerwiec 2012).

 

Coraz bardziej iPhone i iPad

 

Apple, przodujący na świecie producent smartfonów i tabletów, stopniowo umacnia swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Według danych Gemius – w czerwcu 2012 prawie 40% wszystkich odsłon mobilnych dokonanych zostało z urządzeń Apple’a. Produkty tej marki są popularne zwłaszcza w niezmiernie otwartych na nowinki technologiczne krajach bałtyckich. Dla przykładu - połowa wszystkich odsłon mobilnych generowanych w Estonii pochodzi właśnie z urządzeń z logo nadgryzionego jabłka.

 

Łukaszenko woli Nokię i Huawei

 

Apple nie jest jednak liderem wśród producentów urządzeń przenośnych w całym regionie CEE. Globalne trendy online w wyjątkowy dla siebie sposób przyswajają w szczególności Ukraina i Białoruś. W obu krajach na rynku urządzeń mobilnych przoduje Nokia. Na Białorusi Apple zajmuje drugą pozycję, wyprzedzając jedynie nieznacznie (ok. jeden punkt procentowy przewagi w udziale odsłon mobilnych na rynku) chińską markę Huawei. Prawie 17% mobilnych odsłon wygenerowanych na rynku białoruskim wykonano z urządzeń Huawei. Wynik ten zaskakuje jeszcze bardziej, gdy weźmie się pod uwagę średni udział odsłon mobilnych z urządzeń Huawei w całym regionie, który w czerwcu 2011 wyniósł zaledwie 3%.

 


  • Nokia, ciesząca się przez ponad 10 lat niezmienną popularnością na globalnym rynku telefonów komórkowych, na wielu światowych rynkach została w ostatnim czasie wyprzedzona przez Samsunga. Pozycja fińskiego producenta wyraźnie słabnie także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na przestrzeni 2011 roku Nokia straciła 13 punktów procentowych udziału w odsłonach mobilnych w krajach środkowo- i wschodnio-europejskich.

  • Samsung z kolei zdecydowanie rósł w 2011 roku w siłę. Zgodnie z danymi gemiusTraffic za czerwiec 2012, ponad jedna piąta wszystkich mobilnych odsłon wykonywanych w Europie Środkowo-Wschodniej pochodzi z urządzeń Samsunga. Co ciekawe, udział odsłon mobilnych dla urządzeń Nokii był w tym samym okresie o 4 punkty procentowe niższy. Południowo-koreański producent jest popularny zwłaszcza w Słowenii, na Węgrzech i na Litwie, gdzie ponad 25% odsłon mobilnych generowanych jest za pomocą jego produktów.

 

Inne popularne marki urządzeń przenośnych w Europie Środkowo-Wschodniej to HTC oraz Sony Ericsson. Produkty od HTC są używane najczęściej w Czechach i na Słowacji, gdzie ich udział w mobilnych odsłonach generowanych na rynku wynosił w czerwcu 2012 stosownie 10,4% i 13,2% (na podstawie danych gemiusTraffic). Internauci z regionu bardzo chętnie wybierają również smartfony i tablety produkowane przez Sony Ericsson. Są one szczególnie popularne na Węgrzech (11,1% odsłon mobilnych generowanych na rynku), w Polsce (13,4%) oraz na Słowacji (11,3%).

 

Apple jest wielki

 

Modele urządzeń przenośnych, które wyraźnie dominują na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej to flagowe produkty potentata z Cupertino: iPad oraz iPhone. Podczas gdy iPad cieszy się niezmierna popularnością w Estonii, Rosji i Słowenii (ponad 30% wykonanych odsłon mobilnych w każdym z tych krajów), to iPhone używany jest w szczególności przez Chorwatów (32%). Trzecie miejsce w regionie zajmuje Samsung GT-i9100 (Galaxy SII). Średni odsetek odsłon mobilnych generowanych w tej części Europy za pomocą tego smartfona wyniósł 3,5%, o ponad 20 punktów procentowych mniej niż w przypadku obecnego lidera w regionie – iPada.

Czytaj także

Oto pogromca iPada 2

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2011 13:00
Jest cieńszy i lżejszy, a kosztuje tyle samo. To Galaxy Tab 10.1 Samsunga.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nadchodzi Galaxy Note 10.1

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2012 00:00
GALAXY Note 10.1 z to tablet nazywany przez producenta intuicyjnym, który ma ekran o przekątnej 10.1 cali oraz czterordzeniowy procesor 1,4 GHz i 2 GB pamięci RAM.
rozwiń zwiń