W połączeniu z raportem Citrix opublikował również wyniki sondażu konsumenckiego, aby porównać odczucia konsumentów z rzeczywistymi wzorami zachowań. Dane pokazują kontrast między tym, co posiadacze urządzeń mobilnych myślą o swoich urządzeniach i taryfach, a realiami konsumpcji treści.
- Raport Mobile Analytics podsumowuje wzorce ruchu z globalnego przekroju sieci klientów Citrix ByteMobile i zapewnia wgląd w aktualny stan ekosystemu mobilnego. Pokazuje, jak abonenci używają swoich urządzeń mobilnych i jak wpływa to na sieci operatorów. Ujawnia też, w jaki sposób korzystają oni z sieci społecznościowych i aplikacji zdrowotnych, mierzy wpływ reklam na sieci mobilne oraz omawia statystyki użytkowania internetowego wideo.
Aplikacje do monitorowania zdrowia i gry dominują w ruchu mobilnym
Ludzie coraz częściej używają urządzeń mobilnych do realizowania celów zdrowotnych i śledzenia postępów kondycyjnych. Osobiste aplikacje fitness dominują w tej kategorii, generując 50 proc. związanego ze zdrowiem ruchu w sieciach bezprzewodowych.
- Ponadto 39 proc. abonentów używa aplikacji fitness, a 47 proc. — aplikacji związanych z ciążą. Co ciekawe, aplikacje do monitorowania ciąży generują dziewięć proc. związanego ze zdrowiem ruchu w sieciach bezprzewodowych. Popularnością również cieszą się gry mobilne. Z raportu wynika, że trzy najpopularniejsze gry, w które grają abonenci, kiedy są podłączeni do sieci bezprzewodowej, to Words with Friends, Temple Run i Angry Birds.
Wideo pozostaje królem ruchu mobilnego
- Raport Mobile Analytics ujawnia, że 20 proc. abonentów każdego dnia ogląda mobilne wideo, a 74 proc. respondentów sondażu konsumenckiego samodzielnie wyszukuje większość oglądanych filmów.
- Spośród filmów odtwarzanych na urządzeniach mobilnych 92 proc. to wideo niskiej rozdzielczości (360p lub mniej).
- Jednakże większość respondentów sondażu (64 proc.) uważa, że ogląda wideo wysokiej rozdzielczości. Wskazuje to wyraźną rozbieżność między odczuciami konsumentów a rzeczywistością.
- Najnowszy raport pokazuje też, że dwóch spośród 10 abonentów ogląda wideo na urządzeniach mobilnych, generując ponad 50 proc. ruchu związanego z transmisją danych. Dziś abonenci mobilni oglądają średnio dwie minuty treści wideo w jednej odsłonie.
Potrzeba szybkości
Oprócz wideo, duża część ruchu związanego z transmisją danych wynika z mobilnego użytkowania witryn internetowych. Sondaż konsumencki pokazuje, że dla abonentów kluczowa jest szybkość pobierania stron, gdyż w przeciwnym razie rezygnują z ich wyświetlenia. Niemal jedna trzecia respondentów sondażu rezygnuje po ośmiu sekundach lub wcześniej, co wskazuje, że więcej mobilnych stron www powinno wczytywać się z taką szybkością.
Choć w sieciach bezprzewodowych około 50 proc. mobilnych stron internetowych wczytuje się w ciągu ośmiu sekund lub szybciej, to pobieranie 20 proc. stron zajmuje ponad 20 sekund. Jeśli chodzi o negatywne wrażenia związane z mobilnym użytkowaniem witryn internetowych, ponad połowa (51 proc.) posiadaczy urządzeń mobilnych obarcza winą swojego operatora, a 49 proc. samą witrynę.
Reklamy zużywają przydział danych
Raport Mobile Analytics pokazuje, że reklamy mobilne zawierające wideo generują 10 razy więcej danych niż reklamy pozbawione wideo. Co ciekawe, raport ujawnia, że cztery największe sieci reklamowe, zarówno pod względem zasięgu jak i łącznej ilości generowanych danych, należą do Google – Double Click, Google, Admob i 2mdn. Reklamy mobilne stanowią jeden procent całego ruchu generowanego przez abonentów smartfonów w ciągu miesiąca. Ten minimalny udział w ruchu zapewne będzie rósł w miarę rozwoju reklamy mobilnej.
Metodologia
Dane na użytek raportu Citrix ByteMobile Mobile Analytics są generowane przez Smart Capacity Mobile Analytics, rozwiązanie firmy Citrix do raportowania ruchu związanego z mobilną transmisją danych. Raport Mobile Analytics anonimowo gromadzi statystyki ruchu z sieci 3G i 4G globalnych operatorów warstwy pierwszej, którzy korzystają z rozwiązania Citrix ByteMobile, i zapewnia wgląd w bieżący stan ekosystemu mobilnego.
autor: Jan Petersen