Nowe Technologie

Produkcja coraz bardziej złożonym procesem

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2012 00:00
Złożoność produkcji wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat i przewiduje się dalszy jej wzrost w ciągu następnych trzech lat, wynika z badania przeprowadzonego wśród 378 przedsiębiorców produkcyjnych z branży motoryzacyjnej, lotniczej, nowoczesnych technologii i elektroniki oraz urządzeń przemysłowych przez IDC Manufacturing, sponsorowanego przez firmę Infor.
Infor
Infor

 

Badanie przeprowadzono w październiku 2011 roku, wśród przedsiębiorców produkcyjnych ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Brazylii, Australii, Chin, Indii, Japonii, Kataru, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Rosji. W dokumencie white paper - In Pursuit of Operational Excellence: Accelerating Business Change Through Next Generation ERP podkreślono nie tylko stojące przed przedsiębiorcami wyzwania złożoności, ale także wynikającą z dynamicznej innowacyjności szansę wypracowania przewagi konkurencyjnej. Jednak producenci z wszystkich branż i z wszystkich regionów przyznają, że nie są wyposażeni w odpowiednie narzędzia, aby osiągnąć założony cel.

 

Skomplikowana przemysłówka

 

Z dokumentu wynika, że producenci zwracają uwagę na wzrost złożoności działania i strategii zarządzania w poszczególnych sektorach przemysłu. Procesy te różnią się w zależności od rodzaju branży. Branża motoryzacyjna i lotnicza skupiają się na efektywniejszym planowaniu popytu (kolejno 60 i 57 procent respondentów), aby usprawnić działalność operacyjną; branża nowoczesnych technologii i elektroniki opowiada się za zwiększonym pozyskiwaniem usług technologicznych z krajów o niższych kosztach produkcji (49 procent) oraz lepszym dostosowaniem usług informatycznych do biznesu (49 procent). Tymczasem sektor urządzeń przemysłowych dąży do przyjęcia strategii koncentrującej się na spełnianiu oczekiwań klientów (53 procent). Jednakże, wspólnym mianownikiem dla 2/3 producentów jest to, że wykorzystywane procesy biznesowe i systemy informatyczne nie są adekwatne do obecnego poziomu złożoności.

 

Najważniejsze fakty

 


  • Porównując obecne wyniki ankiety z wcześniejszym badaniem white paper, sponsorowanym przez Infor, możemy stwierdzić, iż złożoność procesów wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat - twierdzi tak 53 procent respondentów, przy czym większość producentów (57 procent) uważa, że złożoność w ciągu najbliższych trzech lat będzie nadal rosła. Pozostali respondenci oczekują, że poziom złożoności pozostanie na takim samym poziomie. Żaden z ankietowanych nie przewiduje zmniejszenia poziomu złożoności.


  • Przedstawiciele wszystkich sektorów przemysłu przewidują najszybszy wzrost złożoności produkcji na swoich rynkach, a następnie wzrost złożoności własnych procesów wewnętrznych. Branża lotnicza, urządzeń przemysłowych, nowoczesnych technologii i elektroniki stawiają technologię na trzecim miejscu pod względem przewidywanego przyrostu skomplikowania, natomiast  firmy motoryzacyjne na trzeciej pozycji umieściły złożoność łańcucha dostaw.


  • Z punktu widzenia dostosowania strategii biznesowych do wzrastającej złożoności w najbliższych trzech latach przedsiębiorstwa motoryzacyjne i lotnicze stawiają na poprawę planowania popytu i prognozowanie (odpowiednio 60 i 70 procent respondentów) oraz spełnianie oczekiwań klientów (49 i 50 procent), a także na zastosowanie programów sześć sigma (45 procent). Branża urządzeń przemysłowych odzwierciedla ten trend, ale umieszcza spełnianie oczekiwań klientów na wyższym miejscu pod względem ważności (53 procent), niż poprawę planowania popytu (51 procent). Podczas gdy branża nowoczesnych technologii i elektroniki za główny cel stawia sobie zwiększenie zaopatrzenia z krajów o niższych środkach produkcji (49 procent), jako podstawowy sposób na czerpanie korzyści ze złożoności, oraz wskazuje na lepsze dostosowanie rozwiązań informatycznych do biznesu (49 procent) oraz poprawę zadowolenia klientów (44 procent badanych).


  • W kontekście barier, które utrudniają wykorzystanie złożoności i doskonalenie zdolności operacyjnej, wyniki badania wskazały na brak elastyczności w dostosowaniu procesów biznesowych do zmiany (66 procent) oraz nieskuteczne lub nieadekwatne systemy informatyczne (61 procent).


  • Dodatkowe słabości systemów informatycznych to między innymi: niewystarczająca integracja z istniejącymi aplikacjami (44 procent), ograniczone zdolności operacyjne (28 procent) oraz złożoność i wysokie koszty modernizacji (24 procent).