Nowe Technologie

Płatności internetowe a księgowość w firmie

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2012 23:00
Wiele firm (szczególnie z branży eCommerce) nie wyobraża sobie działalności bez integracji z wybranym systemem płatności internetowych. Inne firmy dopiero się przyglądają. Jak to wygląda z punktu widzenia księgowości?
mksięgowa
mksięgowa

 

Dostawcy usług e-portfela (ang. eWallet) otwierają nowe możliwości w zakresie mobilnych płatności. Prześcigają się w tworzeniu rozwiązań działających w smartfonach. Rozwiązania te są chętnie integrowane przez eCommerce, ale nie tylko. Na przykład Starbucks łączy swój e-portfel z programem lojalnościowym.

 

Należy jednak pamiętać, że płatność dokonana “w chmurze” jest tylko początkiem całego procesu, który musi zakończyć się zaksięgowaniem zapłaty na koncie odbiorcy i rozliczeniem transakcji.

 

Najczęściej, płatności internetowe to wiele wpłat o niewielkiej wartości. Można je porównać do wpłat na rachunek bankowy. W zależności od konfiguracji i rodzaju serwisu, zgromadzone środki są automatycznie przelewane na rachunek bankowy firmy w określonych odstępach czasu. Spotykane jest też rozwiązanie, w którym przekazanie środków następuje w momencie, gdy na rachunku internetowym zgromadzi się określona kwota pieniędzy. Z kwoty przelewu potrącana jest prowizja serwisu.

 

Jak to księgować?

 

„ - Najczęściej radzimy użytkownikom mKsięgowej, aby księgowali wyciągi z rachunku internetowego podobnie, jak wyciągi bankowe” – mówi Tomasz Kozielski, współwłaściciel platformy do prowadzenia pełnej księgowości mKsięgowa.pl.

 

Problemem, może być ilość tych operacji w miesiącu. Dla dobrze funkcjonującego sklepu internetowego może to być kilkaset lub kilka tysięcy operacji miesięcznie, przy średniej kwocie operacji w granicach kilkunastu lub kilkudziesięciu złotych.

 

Na szczęście integracja systemów w obecnych czasach nie jest taka trudna. Dla tradycyjnych programów księgowych może to być wyzwanie, gdzie serwer programu księgowego musi być pod stałym adresem IP, bo tego wymaga system płatności.

 

„ - W mKsięgowej rozwiązaliśmy interfejs poprzez webservices. Serwer programu jest pod stałym adresem IP i skonfigurowanie połączenia nie zajmuje więcej niż kilka minut po otrzymaniu klucza od serwisu płatności. Księgowanie takich przelewów staje się bardzo proste.” - zaznacza T. Kozielski

 

W sytuacji dynamicznie rosnącego rynku płatności internetowych i mobilnych, rozwiązanie problemu ich księgowania i rozliczania nabiera szczególnego znaczenia. Dobrym przykładem jest eBay, w którym transakcje mobilne osiągnęły poziom 700 mln USD w roku 2010, a w roku 2011 już ponad 2 mld $. W Polsce rynek ten jest napędzany dużą popularnością tabletów oraz wzrostem szybkości transmisji danych w sieciach komórkowych.



Czytaj także

Miliardowy e-biznes w 2012

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2012 00:00
Według raportów, analiz i prognoz różnych firm i instytucji, polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Zarówno teoretycy, jak i praktycy zgodnie przyznają, że potencjał e-commerce w Polsce nie został jeszcze w pełni odkryty i wykorzystany, a  najlepsze czasy dopiero nadejdą. Już teraz 70 proc. internautów deklaruje, że robi zakupy w sieci, wydajemy też coraz więcej. Dzięki temu w 2011 roku wartość e-handlu w Polsce wzrosła do ponad 17,5 mld zł.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Telepraca w księgowości

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2012 00:00
Telepraca zmienia rynek  - coraz więcej firm rozumie potrzebę oferowania swoim pracownikom pracy w domu. Piszemy dzisiaj o tym, jak zorganizować telepracę w księgowości.
rozwiń zwiń