Spotkanie, na które zostali zaproszeni ministrowie i przedstawiciele sektora publicznego, edukacji i rynku pracy z 31 państw Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej oraz Azji Centralnej, ma na celu wymianę doświadczeń i dyskusję o zwiększaniu konkurencyjności tych regionów poprzez wdrażanie nowoczesnych e-technologii. Jednym z najistotniejszych aspektów tego procesu jest realizacja projektów teleinformatycznych w sferze państwowej.
Administracja publiczna działa w złożonych warunkach społeczno-gospodarczych, pod silną presją dyscypliny budżetowej oraz w obliczu rosnących oczekiwań obywateli co do jakości, szybkości, efektywności i ilości świadczonych usług. Ich poziom wyznacza standardy sprawnego państwa, a nowoczesne technologie są w stanie je podwyższyć. W czasach postępującej globalizacji, rosnącej konkurencyjności oraz restrukturyzacji rynku pracy ich znaczenie staje się kluczowe.
ICT w administracji
Sprawne państwo, posługujące się najnowszymi rozwiązaniami teleinformatycznymi, może ułatwić i uprościć obowiązki obywateli. Właściwy system elektronicznego rozliczania podatków oznacza łatwiejsze rozliczenia. Rejestrowanie działalności gospodarczej w Internecie sprzyja z kolei rozwojowi przedsiębiorczości, która jest jednym z fundamentalnych składników tworzenia dobrobytu, zasobów i potencjału, rozstrzygających o konkurencyjności. Dzięki technologiom teleinformatycznym możliwy jest szybszy rozwój w obszarach, stanowiących o innowacyjności i kreatywności gospodarki: edukacji, nauki i rynku pracy.
Wprowadzenie e-dowodu z możliwością zapisywania wielu ważnych danych, czy wdrożenie systemu bezpiecznego obiegu e-dokumentów, może pomóc w ograniczeniu liczby czynności i formalności urzędowych.
e-administracja oznacza:
- optymalizację działalności administracji państwowej,
- wzrost zadowolenia obywateli,
- zwiększenie dostępności praw i przywilejów (np. elektroniczny system głosowań zwiększa liczbę głosów oddanych w wyborach),
- zmniejszenie sfer wykluczenia (brak dostępu do internetu jest postrzegany w kategoriach ograniczenia szans),
- rozwój przedsiębiorczości (łatwiejsze prowadzenie działalności gospodarczej),
- wzrost społecznych e-kompetencji,
- podniesienie konkurencyjności.
Projekty informatyczne w administracji to szybki zwrot z inwestycji w postaci zwiększonej satysfakcji obywateli, sprawniejszej administracji i pełniejszego wykorzystania środków przez sektor państwowy oraz prywatny.